Ahangari E, Tahan M, Syadabadi Z, Sadeghifar A. Investigating the relationship between early maladaptive schemes and fear of negative evaluation in students with test anxiety. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (2) :1-12
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-636-fa.html
آهنگری الهه، طحان محمد، سیدآبادی زهرا، صادقی فر اعظم. بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (2) :1-12
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-636-fa.html
1- مربی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Ahangarielahe@gmail.com
2- مربی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3- مربی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، داشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
4- مربی، گروه روان شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (4342 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان یکی از شایعترین مشکلات روانی که نقش مخرب و بازدارندهای در سلامت روانی و آموزشی دانشآموزان که میتواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان صورت گرفت.
روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزانی مبتلا به اضطراب امتحان مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر قاینات در سال ۱۳۹۷ بودند (۱۰۰ نفر)؛ که به صورت هدفمند انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (۲۰۰۵)، مقیـاس تـرس از ارزیـابی منفـی لیری (۱۹۸۳) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار spss نسخه ۲۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان رابطه وجود دارد (۰/۰۵<P).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که طرحوارههای ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی، نقش مهمی در اضطراب امتحان دانشآموزان دارند. پرورش دانشآموزان موفق و سالم منجر به داشتن جامعهای سالمتر و موفقتر خواهد شد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮات ﻣﻨﻔﻲ اﺿﻄﺮاب ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧشآموزان؛ بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان میتواند بسیار مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/11 | پذیرش: 1398/12/14 | انتشار: 1399/3/12