[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( 1-1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 76-88 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسله به شکل گروهی بر کاهش میزان افسردگی و کاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری
محمد راضی مرادی ، مسعود ظفر، علی حسین رضایی
کارشناس دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم
چکیده:   (426 مشاهده)

در این پژوهش اثر آموزش مهارتهای حل مسله به شیوه ی گروهی  بر کاهش میزان افسردگی دانش آموزان قربانی قلدری مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت کنندگان در مدرسه و از جانب همسالان مورد قلدری قرار گرفته بودند و بر اساس پرسشنامه ی افسردگی بک، دارای خوی افسرده نیز بوده اند. هدف از انجام این پژوهش این است که با آموزش مهارتهای حل مسله، دانش آموزان قربانی قلدری بتوانند مهارتهایی را به کار بگیرند که کمتر قربانی قلدری شده و در نتیجه ی آن کمتر افسرده شوند. این آموزش به مدت هشت هفته و هر هفته به مدت دو ساعت انجام شد و در پایان دانش آموزان مجدداً با پرسشنامه افسردگی بک مورد آزمون قرار گرفتند.  نتایج نشان داد آموزش مهارتهای حل مسله به شکل گروهی بر کاهش میزان  افسردگی و کاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری مؤثر بود.

واژه‌های کلیدی: مهارت های حل مساله، قربانی قلدری، افسردگی
متن کامل [PDF 422 kb]   |   متن کامل (HTML)   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, Zaffar M, Rezaei A. The effectiveness of training problem solving skills in order to decrease depression and bullied-victimized among male students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2017; 4 (1) :76-88
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-337-fa.html

مرادی محمد راضی، ظفر مسعود، رضایی علی حسین. اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسله به شکل گروهی بر کاهش میزان افسردگی و کاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1396; 4 (1) :76-88

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-337-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( 1-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781