مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ،دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی ، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، hossein.mousavi-nasab@uk.ac.ir
چکیده:   (126 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی به عنوان مکانیسم تنظیم فرایندهای شناختی تعریف شده­ که خاص انسان هستند. یکی از مولفه­های این کارکردها به­روزرسانی است که به عنوان فرایند جایگزین کردن اطلاعات نامرتبط با اطلاعات جدید به منظور به­روز نگه داشتن اطلاعات حافظه کاری، تعریف می­شود.
هدف: عوامل موثر برکارکردهای اجرایی، پژوهش­های زیادی را به خود اختصاص داده­اند. با این حال، تاکنون مطالعه­ای عملکرد گروه­های سنی مختلف زنان و مردان را بررسی نکرده­است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت­های سن و جنس در مولفه به­روزرسانی طراحی شد.
روش: این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی، از نظر روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی و روش اجرا، به صورت فردی بود. جامعه آماری، افراد ساکن استان کرمان از سنین 16 تا 59 سال در سال 1401 بود. تعداد 479 نفر (51% خانم) با استفاده از روش نمونه­گیری سهمیه­ای انتخاب و در ده گروه سنی طبقه­بندی شدند. ابزار پژوهش نسخه رایانه­ای مولفه به­روزرسانی از مجموعه تکالیف کارکردهای اجرایی بنیادی و روش تحلیل داده­ها، تحلیل واریانس یک­راهه بود.
یافته‌­ها: نتایج تحلیل واریانس یک­راهه برای تفاوت میانگین گره­های سنی مولفه به­روزرسانی نشان داد که تفاوت بین نمرات گروه­های سنی ده­گانه هر سه تکلیف در سطح  0001/0 P< معنادار است. همچنین، نتایج تحلیل واریانس یک­راهه برای تفاوت میانگین جنس نشان داد که بین عملکرد زنان و مردان در این مولفه تفاوت معناداری وجود ندارد.

نتیجه­‌گیری: عملکرد نوجوانان در مولفه­ به­روزرسانی کارکردهای اجرایی رو به افزایش است به صورتی که در افراد 20 تا 24 سال به بیشترین حد خود می­رسد و سپس با افت ملایمی تا انتهای میانسالی همراه است. پیشنهاد می­شود پژوهش­های آینده جهت بالا بردن دقت نتایج مطالعات طولی را شامل شوند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/29 | پذیرش: 1403/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb