[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 1-12 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب امتحان
الهه آهنگری ، محمد طحان ، زهرا سیدآبادی ، اعظم صادقی فر
مربی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (771 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی که نقش مخرب و بازدارنده‌ای در سلامت روانی و آموزشی دانش‌آموزان که می‌تواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه طرحواره‌­های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان صورت گرفت.
روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌­آموزانی مبتلا به اضطراب امتحان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر قاینات در سال ۱۳۹۷ بودند (۱۰۰ نفر)؛ که به صورت هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی­‌ها به پرسشنامه طرحواره­‌های ناسازگار اولیه یانگ (۲۰۰۵)، مقیـاس تـرس از ارزیـابی منفـی لیری (۱۹۸۳) پاسخ دادند. داده‌های جمع­‌آوری شده با نرم‌­افزار
spss نسخه ۲۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین طرحواره­‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان رابطه وجود دارد (۰/۰۵<
P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی، نقش مهمی در اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارند. پرورش دانش‌­آموزان موفق و سالم منجر به داشتن جامعه‌­ای سالم‌تر و موفق­تر خواهد شد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮات ﻣﻨﻔﻲ اﺿﻄﺮاب ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧش‌آموزان؛ بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: ترس از ارزیابی منفی، طرحواره­‌های ناسازگار اولیه، اضطراب امتحان، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 386 kb]   (350 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/11 | پذیرش: 1398/12/14 | انتشار: 1399/3/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangari E, Tahan M, Syadabadi Z, Sadeghifar A. Investigating the relationship between early maladaptive schemes and fear of negative evaluation in students with test anxiety. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2020; 7 (2) :1-12
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-636-fa.html

آهنگری الهه، طحان محمد، سیدآبادی زهرا، صادقی فر اعظم. بررسی رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (2) :1-12

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-636-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4240