Gandomi Z, Arjmandnia A A, Afrooz G A. The effectiveness of cognitive rehabilitation based on executive functions on cognitive performance of slow learner student. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (4) :122-134
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-924-fa.html
گندمی زینب، ارجمندنیا علی اکبر، افروز غلامعلی. بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر عملکرد شناختی دانشآموزان دیرآموز. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (4) :122-134
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-924-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (3224 مشاهده)
مقدمه: دانشآموزان دیرآموز، دارای اختلالات شناختی در حافظه و توجه هستند که بر فراگیری مطالب و حل مسایل آنها تاثیر میگذارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر عملکرد شناختی در دانشآموزان دیرآموز بود.
روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه جامعه آماری کلیه دانشآموزان مدارس ابتدایی دیرآموز که در سال ۱۳۹۸ مشغول به تحصیل بودند، از بین آنها ۳۰ نفر به روش در دسترس از مدارس شهرستان کاشان انتخاب شدند. این گروه آزمایش ۱۲ جلسه مداخله توانبخشی شناختی را به مدت ۱ساعت در هفته انجام دادند. به مدت ۳ ماه هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با آزمون حافظه فعال و پرسشنامه رتبهبندی کارکردهای اجرایی بریف ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل از واریانس چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داد، آموزش بستهی توانبخشی شناختی توانسته در بهبود عملکرد شناختی دانشآموزان دیرآموز به طور معناداری موثر واقع شود. این بهبودی در عملکرد شناختی دانشآموزان دیرآموز در مولفههای (آغازگری، حافظه فعال، برنامه ریزی راهبردی، سازماندهی و نظارت) مشاهده شد. (۰/۰۰۱>P) .
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که نوانبخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی براساس عملکرد آنها در آزمون شناختی و نظر والدین آنها، عملکرد شناختی را در دانشآموزاندیرآموز بهبود میبخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/31 | پذیرش: 1399/5/15 | انتشار: 1399/7/9