دوره 7، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 134-122 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gandomi Z, Arjmandnia A A, Afrooz G A. The effectiveness of cognitive rehabilitation based on executive functions on cognitive performance of slow learner student. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (4) :122-134
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-924-fa.html
گندمی زینب، ارجمندنیا علی اکبر، افروز غلامعلی. بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکرد‌های اجرایی بر عملکرد شناختی دانش‌آموزان دیرآموز. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (4) :122-134

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-924-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3224 مشاهده)
مقدمه: دانش­آموزان دیرآموز، دارای اختلالات شناختی در حافظه و توجه هستند که بر فراگیری مطالب و حل مسایل آن­ها تاثیر می‌گذارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکرد­های اجرایی بر عملکرد شناختی در دانش­آموزان دیرآموز بود.
روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس­‌آزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی دیرآموز که در سال ۱۳۹۸ مشغول به تحصیل بودند، از بین آن­ها ۳۰ نفر به روش در دسترس از مدارس شهرستان کاشان انتخاب شدند. این گروه آزمایش ۱۲ جلسه مداخله توانبخشی شناختی را به مدت ۱ساعت در هفته انجام دادند. به مدت ۳ ماه هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با آزمون حافظه فعال و پرسشنامه رتبه‌بندی کارکرد­های اجرایی بریف ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل از واریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج بدست آمده نشان داد، آموزش بسته­‌ی توانبخشی شناختی توانسته در بهبود عملکرد شناختی دانش‌آموزان دیرآموز به طور معناداری موثر واقع شود. این بهبودی در عملکرد شناختی دانش­‌آموزان دیرآموز در مولفه‌های (آغازگری، حافظه فعال، برنامه ریزی راهبردی، سازماندهی و نظارت) مشاهده شد. (۰/۰۰۱>
P) .
نتیجه­‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که نوانبخشی شناختی مبتنی بر کارکرد­های اجرایی براساس عملکرد آ‌ن‌­ها در آزمون شناختی و نظر والدین آن‌­ها، عملکرد شناختی را در دانش‌آموزاندیرآموز بهبود می­‌بخشد.
متن کامل [PDF 582 kb]   (2298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/31 | پذیرش: 1399/5/15 | انتشار: 1399/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb