 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Alizadeh A,  Yousefi E,  Farvareshi M,  Zoghi M. predict symptoms of depression based on cognitive flexibility, rumination and mindfulness in students.  Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2015; 2 (1) :15-29
URL: 
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html   
                    
                    علیزاده اصغر،  یوسفی الناز،  فرورشی محمود،  ذوقی مسعود. پیشبینی نشانههای افسردگی بر اساس انعطافپذیری شناختی، نشخوار فکری و ذهنآگاهی در دانشجویان.  مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1394; 2 (1) :15-29
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، ramiin.alizadeh@yahoo.com
 2- دانشگاه آزاد اسلامی 
 3- دانشگاه آزاد اسلامی، اهر 
                    
                    
                    چکیده:       (7181 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیشبینی نشانههای افسردگی بر اساس انعطافپذیری شناختی، نشخوار فکری و ذهنآگاهی در دانشجویان بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مشغول به تحصیل در سال 94-1393 بود که از بین آنها 180 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها، پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی (CFI)، افسردگی بک 2 (BDI-II)، نشخوار فکری (RRS) و پرسشنامهی ذهنآگاهی فرایبورگ را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی و خردهمقیاسهای آن با افسردگی همبستگی منفی و معنیدار (001/0 >P) و بین نشخوار فکری با افسردگی همبستگی مثبت و معنیدار وجود دارد (001/0 >P). رابطه بین ذهنآگاهی با افسردگی منفی و معنیدار بود (001/0 >P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که این متغیرها در مجموع 57 درصد افسردگی را تبیین میکنند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر تلویحات درمانی مبنی بر آموزش انعطافپذیری شناختی از طریق درمان شناختی رفتاری و همچنین، آموزش ذهنآگاهی بر کاهش نشخوار و نشانههای افسردگی دارد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1393/12/22 | پذیرش: 1394/4/1 | انتشار: 1394/4/1