Mahmodi Panah H, Jafari A, Sohrabi F. Relationship between emotional problems, demographic variables and experience of psychological symptoms in Kurdistan University students in 2018. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (5) :30-40
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-868-fa.html
محمودی پناه هژیر، جعفری آیت، سهرابی فاتح. ارتباط بین مشکلات عاطفی، متغیرهای جمعیت شناختی و تجربه علائم روانپزشکی در دانشجویان دانشگاه کردستان در سال ۱۳۹۷. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۳۹۹; ۷ (۵) :۳۰-۴۰
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-۱-۸۶۸-fa.html
۱- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
۲- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
۳- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، f.sohrabi20@gmail.com
چکیده: (۲۹۸۷ مشاهده)
مقدمه: رابطه عاطفی با جنس مخالف موضوع مهمی در دوران دانشگاه است و اثرات متعدد و متفاوتی بر عملکرد دانشجویان دارد.
هدف: هدف این مطالعه بررسی رابطۀ بین متغیرهای جمعیت شناختی با مشکلات عاطفی و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن بود.
روش: مطالعه حاضر مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی بود که بر روی دانشجویان دانشگاه کردستان در سال ۱۳۹۷ انجام شد. به این منظور از طریق نمونهگیری در دسترس دانشجویانی که با رضایت شخصی اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نمودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مجموعهای پرسشهای مربوط به تجربۀ روابط عاطفی بود. دادههای به دست آمده از طریق نسخۀ بیستم SPSS با استفاده از روشهای آماری خیدو و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در پایان ۴۰۵ نفر از دانشجویان (۱۷۱ دختر و ۲۳۲ پسر، ۲ نامشخص) با میانگین سنی ۲۲ سال و انحراف استاندارد ۳/۴۹ اطلاعات لازم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که روابط عاطفی پدیده شایعی است. با این وجود لزوماً دارای پیامدهای منفی نیست؛ و علیرغم مشکلاتی که ممکن است برای دانشجویان به بار بیاورد آنان دیدگاهی پذیرا نسبت به آن دارند. دو جنس تفاوتی در میزان مشکلات متعاقب گسست عاطفی تجربه نمیکنند و با افزایش سن از میزان این تجربیات کاسته میشود.
نتیجهگیری: روابط عاطفی اگرچه ممکن است به صورت موقت مشکلاتی برای دانشجویان به وجود بیاورد؛ اما به نظر میرسد که باید به جنبههای مثبت آن نیز توجه کرد و احتمالاً شبیه نوعی مرحلۀ رشدی است که بالطبع جنبههای مثبت و منفی خاص خود را هم زمان با هم داراست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/11 | پذیرش: 1399/7/20 | انتشار: 1399/9/22