[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 28-41 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روان‌درمانی مثبت نگر بر نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
تاجماه دهناشی لاطان ، مریم ستاری
کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (151 مشاهده)
مقدمه: اختلال اضطراب فراگیر، آسیب‌های روان‌شناختی، هیجانی و تحصیلی فراوانی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌نگر بر نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شهر اهواز در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود. در این پژوهش تعداد ۳۰ دانش‌آموز دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه ۱۵ دانش‌آموز). گروه آزمایش مداخله روان‌درمانی مثبت‌نگر (رشید، ۲۰۱۵) را در ۱۰ جلسه ۷۵ دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های این پژوهش شامل پرسشنامه نگرش‌های ناکارآمد (وایزمن و بک، ۱۹۷۸)، اجتناب تجربه‌ای (بوند و همکاران، ۲۰۱۱) و اختلال اضطراب فراگیر (اسپیتزر و همکاران، ۲۰۰۶) بود. داده‌های به شیوه تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که روان‌درمانی مثبت‌نگر بر نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان دختر مبتلا اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معنادار دارد (۰/۰۰۰۱>
P) . بدین صورت که این درمان توانسته به ترتیب به میزان ۷۸ و ۵۹ درصد منجر به کاهش نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان دختر مبتلا اختلال اضطراب فراگیر شود.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که روان‌درمانی مثبت‌نگر با بهره‌گیری از فنونی همانند شناخت توانمندی‌های شخصی و تمرکز بر هیجانات مثبت می‌تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: روان‌درمانی مثبت‌نگر، نگرش‌های ناکارآمد، اجتناب تجربه‌ای، اختلال اضطراب فراگیر
متن کامل [PDF 458 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/23 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/7/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehnashi Latan T, Sattari M. The effectiveness of positivist psychotherapy on inefficient attitudes and experiential avoidance on students with generalized anxiety disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2020; 7 (4) :28-41
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-841-fa.html

دهناشی لاطان تاجماه، ستاری مریم. اثربخشی روان‌درمانی مثبت نگر بر نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (4) :28-41

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-841-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227