دوره 6، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 70-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei A, Bahadorikhosroshahi J. The role of cognitive assessments and epistemological beliefs in Predicting students' academic engagement. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (3) :59-70
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-642-fa.html
رضایی اکبر، بهادری خسروشاهی جعفر. نقش ارزیابی‌های شناختی و باورهای معرفت‌شناختی در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (3) :59-70

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-642-fa.html


1- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، akbar.rezai229@gmail.com
2- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (3278 مشاهده)
مقدمه: درگیری تحصیلی سازه­‌ای چندبعدی است که عوامل شناختی از جمله ارزیابی­‌های شناختی و باورهای معرفت­‌شناختی در آن نقش دارند.
هدف: هدف پژوهش حاضر نقش ارزیابی­‌های شناختی و باورهای معرفت­‌شناختی در پیش‌­بینی درگیری تحصیلی دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بودند که از جامعه مورد مطالعه به روش نمونه‌­گیری خوشه‌­ای، تعداد ۴۰۰ نفر انتخاب شدند. برای جمع­‌آوری داده­‌ها از پرسشنامه­‌های درگیری تحصیلی، ارزیابی شناختی و باورهای معرفت شناختی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­‌ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گرفت.
یافته­‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفه­‌های ارزیابی شناختی خودکارآمدی، ارزش‌گذاری درونی و باورهای معرفت­‌شناختی قطعی بودن دانش با درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از سویی بین سریع بودن یادگیری و ذاتی بودن باورهای معرفت‌شناختی با درگیری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ارزیابی شناختی و باورهای معرفت­‌شناختی قادرند تغییرات متغیر درگیری تحصیلی را در دانشجویان پیش‌­بینی کنند.
نتیجه‌­گیری: بنابراین توجه به ارزیابی شناختی و باورهای معرفت‌­شناختی نقش مهمی در درگیری تحصیلی دارند.
*این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بوده و تحت حمایت مالی معاونت پژوهشی این دانشگاه قرار گرفته است.  
متن کامل [PDF 555 kb]   (1809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/21 | پذیرش: 1398/2/14 | انتشار: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb