Rezaei A, Bahadorikhosroshahi J. The role of cognitive assessments and epistemological beliefs in Predicting students' academic engagement. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (3) :59-70
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-642-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، akbar.rezai229@gmail.com
2- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده: (3278 مشاهده)
مقدمه: درگیری تحصیلی سازهای چندبعدی است که عوامل شناختی از جمله ارزیابیهای شناختی و باورهای معرفتشناختی در آن نقش دارند.
هدف: هدف پژوهش حاضر نقش ارزیابیهای شناختی و باورهای معرفتشناختی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بودند که از جامعه مورد مطالعه به روش نمونهگیری خوشهای، تعداد ۴۰۰ نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای درگیری تحصیلی، ارزیابی شناختی و باورهای معرفت شناختی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفههای ارزیابی شناختی خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی و باورهای معرفتشناختی قطعی بودن دانش با درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از سویی بین سریع بودن یادگیری و ذاتی بودن باورهای معرفتشناختی با درگیری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ارزیابی شناختی و باورهای معرفتشناختی قادرند تغییرات متغیر درگیری تحصیلی را در دانشجویان پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: بنابراین توجه به ارزیابی شناختی و باورهای معرفتشناختی نقش مهمی در درگیری تحصیلی دارند.
*این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بوده و تحت حمایت مالی معاونت پژوهشی این دانشگاه قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/21 | پذیرش: 1398/2/14 | انتشار: 1398/4/24