Hossein Panahi N, Goodarzi M. The Effectiveness of the education of the components of choice theory on Reducing Parent-Child Conflict of Girl Students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (2) :43-52
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-458-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج
2- استادیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده: (4960 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل خانوادگی که روان شناسان در شکل گیری مشکلات رفتاری نوجوانان به آن اهمیت می دهند، تعارض والدین با نوجوانان می باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه های نظریه انتخاب بر کاهش تعارضات والد- فرزندی دختران مقطع متوسطه بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه ۱ شهر سنندج بودند. نمونه هایی این تحقیق به روش در دسترس در دو گروه تجربی و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. این گروه ها هرکدام از ۲۰ نفر تشکیل شده بود (۲۰ نفر گروه تجربی و ۲۰ نفر گروه کنترل). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه تعارضات والد- فرزندی موری اشتراوس (۱۹۷۹) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش نظریه انتخاب به طور معناداری بر افزایش استدلال و کاهش پرخاشگری اثربخش است (۰/۰۵>P). اما اثر معناداری بر کاهش خشونت ندارد (۰/۰۵<P).
نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش، نتایج این تحقیق می تواند در مراکز روانشناسی و مشاوره برای ارتقاء و بهبود ارتباط والدین و فرزندان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/7 | پذیرش: 1397/9/3 | انتشار: 1397/9/3