دوره 5، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 52-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Panahi N, Goodarzi M. The Effectiveness of the education of the components of choice theory on Reducing Parent-Child Conflict of Girl Students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (2) :43-52
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-458-fa.html
حسین پناهی نسرین، گودرزی محمود. اثربخشی آموزش مؤلفه های نظریه انتخاب بر کاهش تعارض والد-فرزندی دانش آموزان دختر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (2) :43-52

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-458-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج
2- استادیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده:   (4316 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل خانوادگی که روان­ شناسان در شکل­ گیری مشکلات رفتاری نوجوانان به آن اهمیت می ­دهند، تعارض والدین با نوجوانان می ­باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه ­های نظریه انتخاب بر کاهش تعارضات والد- فرزندی دختران مقطع متوسطه بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه ­آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه ۱ شهر سنندج  بودند. نمونه ­هایی این تحقیق به روش در دسترس در دو گروه تجربی و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. این گروه ­ها هرکدام از ۲۰ نفر تشکیل شده بود (۲۰ نفر گروه تجربی و ۲۰ نفر گروه کنترل). برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه تعارضات والد- فرزندی موری اشتراوس (۱۹۷۹) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته­ ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش نظریه انتخاب به طور معناداری بر افزایش استدلال  و کاهش پرخاشگری اثربخش است (۰/۰۵>P). اما اثر معناداری بر کاهش خشونت ندارد (۰/۰۵<P).
نتیجه­ گیری: براساس یافته ­های این پژوهش، نتایج این تحقیق می­ تواند در مراکز روان­شناسی و مشاوره برای ارتقاء و بهبود ارتباط والدین و فرزندان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 637 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2785 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/7 | پذیرش: 1397/9/3 | انتشار: 1397/9/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb