[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 4-1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 43-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مؤلفه های نظریه انتخاب بر کاهش تعارض والد-فرزندی دانش آموزان دختر
نسرین حسین پناهی ، دکتر محمود گودرزی
مربی دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج
چکیده:   (104 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل خانوادگی که روان­ شناسان در شکل­ گیری مشکلات رفتاری نوجوانان به آن اهمیت می ­دهند، تعارض والدین با نوجوانان می ­باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه ­های نظریه انتخاب بر کاهش تعارضات والد- فرزندی دختران مقطع متوسطه بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه ­آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 1 شهر سنندج  بودند. نمونه ­هایی این تحقیق به روش در دسترس در دو گروه تجربی و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. این گروه ­ها هرکدام از 20 نفر تشکیل شده بود (20 نفر گروه تجربی و 20 نفر گروه کنترل). برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه تعارضات والد- فرزندی موری اشتراوس (1979) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته­ ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش نظریه انتخاب به طور معناداری بر افزایش استدلال  و کاهش پرخاشگری اثربخش است (05/0>P). اما اثر معناداری بر کاهش خشونت ندارد (05/0<P).
نتیجه­ گیری: براساس یافته ­های این پژوهش، نتایج این تحقیق می­ تواند در مراکز روان­شناسی و مشاوره برای ارتقاء و بهبود ارتباط والدین و فرزندان مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: نظریه انتخاب، تعارضات والد- فرزندی، دانش آموزان.
متن کامل [PDF 416 kb]   |   متن کامل (HTML)   (195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Panahi N, Goodarzi M. The efficacy of teaching components of choice theory on parent-child conflicts of female students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5 (2) :43-52
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-458-fa.html

حسین پناهی نسرین، گودرزی محمود. اثربخشی آموزش مؤلفه های نظریه انتخاب بر کاهش تعارض والد-فرزندی دانش آموزان دختر . مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (2) :43-52

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-458-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 4-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752