[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 4-1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 53-67 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار عاملی و خصوصیات روانسنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه بر اساس نظریه‌های کلاسیک و سؤال- پاسخ
میثم شاه حسینی ، حسن نوروزی، افضل اکبری بلوطبنگان، امیر حسین افشاری
دانشجوی کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه سمنان
چکیده:   (33 مشاهده)

مقدمه: خلاق بودن یکی از مهم‌ترین توانایی‌های انسان است که برای دست‌یابی به موفقیت اهمیت دارد. ازاین‌رو سنجش خلاقیت حائز اهمیت می‌باشد.
هدف: بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و خصوصیات روان‌سنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه بر اساس دو نظریه‌های کلاسیک و سؤال- پاسخ بود.

روش: بدین منظور 300 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه و پرسشنامه‌های فراشناخت و فراشناخت مثبت و فراهیجان پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیم‌جیما برای برازندگی داده‌ها و تحلیل استفاده شد. تحلیل‌های آماری با نرم‌افزارهای SPSSV22، LISRELV8.80 و Multilog انجام شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه از یک عامل تشکیل‌شده و از شاخص‌های برازش مناسبی برخوردار است، هم‌چنین شناخت خلاق برای مطالعه با فراشناخت و فراشناخت مثبت و فرا هیجان رابطه مثبت و معنی‌داری داشت. اعتبار مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه، با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ اعتبار مطلوبی را نشان داد و تحلیل داده‌های پاسخ سؤال‌ها با استفاده از مدل سیم‌جیما برازندگی مناسبی را برای این مقیاس نشان داد.

 نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه در جامعه دانشجویان از خصوصیات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: شناخت خلاق برای مطالعه، ساختار عاملی، نظریه سؤال- پاسخ.
متن کامل [PDF 745 kb]   |   متن کامل (HTML)   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shah hosseni M, norouzi H, akbari balotbangan A, afshari A H. The Factorial Structure and Psychometric Properties of the Short use of Creative Cognition Scale in Studying according to Classical and Item-Response theories. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5 (2) :53-67
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-375-fa.html

شاه حسینی میثم، نوروزی حسن، اکبری بلوطبنگان افضل، افشاری امیر حسین. ساختار عاملی و خصوصیات روانسنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه بر اساس نظریه‌های کلاسیک و سؤال- پاسخ. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (2) :53-67

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-375-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 4-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731