Dastbaz A, Mohammadi R, Ahadi S, Haidarian M. Prediction of body deformity disorder based on personality traits and cognitive distortions with the mediating role of emotion regulation difficulty in female students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 10 (6) :108-124
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2184-fa.html
دست باز انور، محمدی روژان، احدی شیلان، حیدریان میلاد. پیشبینی اختلال بدریخت انگاری بدن بر اساس ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجانی در دانشآموزان دختر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (6) :108-124
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2184-fa.html
1- استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2- کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد سنندج، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ، mi.haidarian@uswr.ac.ir
چکیده: (1760 مشاهده)
مقدمه: اختلال بدریخت انگاری بدن، تأثیرات مخربی بر پیشبرد اهداف تحصیلی و فعالیتهای سازنده در زندگی نوجوانان دارد.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با تکیه بر مدل ساختاری و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر با دامنه سنی 14 تا 18 سال شهر سنندج در سال تحصیلی 1401-1402 بود. از این جامعه، نمونهای 210 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای دشواریهای تنظیم هیجانی (2004)، پنج عاملی شخصیت (1992)، تحریفهای شناختی (2009) و اخــتلال بــدریخت انگــاری بــدن (2013) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل داده از نرمافزارهای SPSS نسخه 26 و Amos نسخه 26 استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد مدل پیشبینی اختلال بدریختانگاری بدن بر اساس متغیرهای پژوهش دارای برازش مطلوبی بود. تحریفات شناختی (01/0>p، 44/5=t)، روانرنجورخویی (01/0>p، 99/5=t) و دشواری تنظیم هیجانی (01/0>p، 92/3=t) اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ برونگرایی (01/0>p 71/4-=t) و وجدان گرایی (01/0>p، 41/3-=t) اثر مستقیم منفی و معنادار بر بدریختانگاری بدن داشت. همچنین اثر غیرمستقیم تحریفات شناختی(05/0 >p و 059/0=β)، روانرنجورخویی (05/0>p و 041/0=β) و برونگرایی (05/0>p و 068/0- =β) بر بدریختانگاری بدن با میانجیگری دشواری تنظیم هیجانی معنادار بود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج روانرنجورخویی و تحریفات شناختی از عوامل مهم بر بدریختانگاری بدن هستند که با میانجیگری دشواری تنظیم هیجانی، تأثیر آنها بیشتر خواهد شد؛ بنابراین به مشاوران مدارس توصیه میشود دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی در زمینه اصلاح تحریفات شناختی، بهبود روانرنجورخویی و مدیریت هیجانی برگزاری نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/5 | پذیرش: 1402/11/28 | انتشار: 1402/11/28