دوره 10، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 6 صفحات 124-108 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dastbaz A, Mohammadi R, Ahadi S, Haidarian M. Prediction of body deformity disorder based on personality traits and cognitive distortions with the mediating role of emotion regulation difficulty in female students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 10 (6) :108-124
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2184-fa.html
دست باز انور، محمدی روژان، احدی شیلان، حیدریان میلاد. پیش‌بینی اختلال بدریخت ‌انگاری بدن بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطه‌ای دشواری تنظیم هیجانی در دانش‌آموزان دختر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (6) :108-124

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2184-fa.html


1- استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2- کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد سنندج، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ، mi.haidarian@uswr.ac.ir
چکیده:   (1760 مشاهده)
مقدمه: اختلال بدریخت ­انگاری بدن، تأثیرات مخربی بر پیشبرد اهداف تحصیلی و فعالیت­های سازنده در زندگی نوجوانان دارد.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با تکیه بر مدل ساختاری و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر با دامنه سنی 14 تا 18 سال شهر سنندج در سال تحصیلی 1401-1402 بود. از این جامعه، نمونه­ای 210 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش­نامه­های دشواری‌های تنظیم هیجانی (2004)، پنج عاملی شخصیت (1992)، تحریف­های شناختی (2009) و اخــتلال بــدریخت انگــاری بــدن (2013) پاسخ دادند. جهت تجزیه­وتحلیل داده از نرم­افزارهای SPSS نسخه 26 و Amos نسخه 26 استفاده شد.
یافته­ ها: یافته­ها نشان داد مدل پیش­بینی اختلال بدریخت­انگاری بدن بر اساس متغیرهای پژوهش دارای برازش مطلوبی بود. تحریفات شناختی (01/0>p، 44/5=tروان­رنجورخویی (01/0>p، 99/5=t) و دشواری تنظیم هیجانی (01/0>p، 92/3=t) اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ برون­گرایی (01/0>p 71/4-=t) و وجدان گرایی (01/0>p، 41/3-=t) اثر مستقیم منفی و معنادار بر بدریخت­انگاری بدن داشت. همچنین اثر غیرمستقیم تحریفات شناختی(05/0 >p و 059/0=β)، روان­رنجورخویی (05/0>p و 041/0=β) و برون­گرایی (05/0>p و 068/0- =β) بر بدریخت­انگاری بدن با میانجیگری دشواری تنظیم هیجانی معنادار بود.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج روان­رنجورخویی و تحریفات شناختی از عوامل مهم بر بدریخت­انگاری بدن هستند که با میانجیگری دشواری تنظیم هیجانی، تأثیر آن­ها بیشتر خواهد شد؛ بنابراین به مشاوران مدارس توصیه می­شود دوره­های آموزشی و کارگاه­های تخصصی در زمینه اصلاح تحریفات شناختی، بهبود روان­رنجورخویی و مدیریت هیجانی برگزاری نمایند.
 
متن کامل [PDF 1381 kb]   (817 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/5 | پذیرش: 1402/11/28 | انتشار: 1402/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb