دوره 11، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 83-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babak N, Yonesi J, Hosenian S, Mardanirad M. Designing and study the psychometric properties of the “Counselors’ Professional Development Scale". Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (3) :67-83
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2016-fa.html
بابک ندا، یونسی جلیل، حسینیان سیمین، مردانی راد مژگان. طراحی و بررسی ویژگی‌های روانسنجی "مقیاس توسعه حرفه‌ای مشاوران". مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (3) :67-83

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2016-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
2- دانشیار، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران، ، younesi@atu.ac.ir
3- استاد گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی‌، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (2747 مشاهده)
مقدمه: توسعه حرفه‌ای مشاوران به دنبال آموزش و مهارت‌آموزی، تجربه‌اندوزی و تخصص، نه فقط در یک زمینه، بلکه برای حال و آینده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی ویژگی­های روانسنجی "مقیاس توسعه حرفه­ای مشاوران" انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، طرح آمیخته اکتشافی و ساخت ابزار بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مشاوران مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران در سال 1401 بود. تعداد نمونه به 12 مصاحبه نیمه ساختار یافته رسید که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت بررسی ویژگی­های روانسنجی مقیاس توسعه حرفه­ای مشاوران از روایی سازه و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مقیاس توسعه حرفه­ای مشاوران از اعتبار آلفای کرونباخ و روایی سازه مناسب در نمونه­ای شامل  مشاوران مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران برخوردار است.
نتیجه‌­گیری: مقیاس توسعه حرفه­ای مشاوران در چارچوب نظری ۶ کد انتخابی براساس نظریه داده بنیاد طراحی و نتایج حاکی از اعتبار و روایی مطلوب ابزار حاضر بودند. پیشنهاد می‌شود مسئولین آموزش عالی و سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره با در نظر گرفتن ابزار طراحی شده، بستر مناسب برای توسعه حرفه­ای مشاوران را فراهم کنند.

 
واژه‌های کلیدی: توسعه، حرفه‌ای، روانسنجی، مشاوران
متن کامل [PDF 1246 kb]   (4662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/9 | پذیرش: 1402/6/19 | انتشار: 1403/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb