[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( 8-1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 60-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی نوروتراپی بر اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعال
خانم زهرا جعفری ندوشن *، آقای رضا بیدکی، آقای علی جعفری، آقای حمید میرحسینی، آقای مصطفی صابری حسین آباد، خانم مریم کریمی
کارشناسی ارشد
چکیده:   (287 مشاهده)

هدف: در این تحقیق تأثیر نوروتراپی بر اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعال بررسی شد. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های شبه آزمایشی وطرح تحقیق شامل پیش آزمون - پس آزمون با یک گروه بود. نمونه تحقیق شامل 5 نفر از دانش آموزان اختلال نارسایی توجه بیش فعال بود که در مقطع دبستان مشغول به  تحصیل بودند. ابزارهای بکار رفته در تحقیق شامل تست کانرز والدین که شامل فرم کوتاه 27سوالی و تست ریون کودکان و تست خواندن و املاء بود. تحلیل داده­ها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوجی) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گرفت و داده­های الکتروانسفالوگرافی جهت تحلیل به نرم افزار نوروگاید وارد و تفاصل امواج به دست آمد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد نوروتراپی بر کاهش نشانه با توجه به سطح معنی­داری آزمون t زوجی (P<0/003) از 05/0 کمتر است از این رو می­توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان نارسایی توجه دانش آموزان به طور معنی­داری کاهش یافته است. همچنین سطح معناداری آزمون t زوجی آزمون هوش(P<0/005) کوچکتر از 05/0 است می­توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان تفاوت بین متغیر هوش کودکان نارسایی توجه / بیش فعال در پیش آزمون - پس آزمون دارای تفاوت معنادار می­باشد. آزمون t زوجی آزمون خواندن (000/0 P=) از 05/0  کمتر است از این رو می­توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان بهره­خواندن دانش آموزان به طور معنی­داری افزایش  یافته است. آزمون t زوجی آزمون املاء (001/0P=) از 05/0 کمتر است از این رو می­توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان توانایی املاء  دانش آموزان به طور معنی­داری افزایش یافته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، نوروتراپی برای افزایش ظرفیت­های ذهنی و هوشی  کاهش مشکلات خواندن و املاء دانش آموزان نارسایی توجه / بیش فعال و کاهش نشانه­ها و علائم این اختلال مناسب است.

واژه‌های کلیدی: نوروتراپی، کاهش نشانه­ها، هوش، اختلال خواندن، اختلال املاء
متن کامل [PDF 645 kb]   |   متن کامل (HTML)   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Nodoushan Z, bidaki R, jafari A, mirhousayni H, sab M, karimi M. Effectiveness of neuro feedback on reducing dyslexia and dictation disorder symptoms in students with ADHD. 3. 2016; 3 (3) :60-68
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-194-fa.html
جعفری ندوشن زهرا، بیدکی رضا، جعفری علی، میرحسینی حمید، صابری حسین آباد مصطفی، کریمی مریم. اثربخشی نوروتراپی بر اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعال. 1. 1395; 3 (3) :60-68

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-194-fa.html

دوره 3، شماره 3 - ( 8-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 799 queries by yektaweb 3461