دوره 3، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1395 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 68-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Nodoushan Z, bidaki R, jafari A, mirhousayni H, sab M, karimi M. Effectiveness of neuro feedback on reducing dyslexia and dictation disorder symptoms in students with ADHD. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2016; 3 (3) :60-68
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-194-fa.html
جعفری ندوشن زهرا، بیدکی رضا، جعفری ندوشن علی، میرحسینی حمید، صابری حسین آباد مصطفی، کریمی مریم. اثربخشی نوروتراپی بر اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعال. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1395; 3 (3) :60-68

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-194-fa.html


1- دانشگاه آزاد یزد ، m3saberi@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
3- دانشگاه بین الملل امام رضا مشهد
4- دانشگاه علامه طباطبایی تهران
5- مشاوره وزارت بهداشت تهران
چکیده:   (5005 مشاهده)

هدف: در این تحقیق تأثیر نوروتراپی بر اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعال بررسی شد. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های شبه آزمایشی وطرح تحقیق شامل پیش آزمون - پس آزمون با یک گروه بود. نمونه تحقیق شامل 5 نفر از دانش آموزان اختلال نارسایی توجه بیش فعال بود که در مقطع دبستان مشغول به  تحصیل بودند. ابزارهای بکار رفته در تحقیق شامل تست کانرز والدین که شامل فرم کوتاه 27سوالی و تست ریون کودکان و تست خواندن و املاء بود. تحلیل داده­ها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوجی) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گرفت و داده­های الکتروانسفالوگرافی جهت تحلیل به نرم افزار نوروگاید وارد و تفاصل امواج به دست آمد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد نوروتراپی بر کاهش نشانه با توجه به سطح معنی­داری آزمون t زوجی (P<0/003) از 05/0 کمتر است از این رو می­توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان نارسایی توجه دانش آموزان به طور معنی­داری کاهش یافته است. همچنین سطح معناداری آزمون t زوجی آزمون هوش(P<0/005) کوچکتر از 05/0 است می­توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان تفاوت بین متغیر هوش کودکان نارسایی توجه / بیش فعال در پیش آزمون - پس آزمون دارای تفاوت معنادار می­باشد. آزمون t زوجی آزمون خواندن (000/0 P=) از 05/0  کمتر است از این رو می­توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان بهره­خواندن دانش آموزان به طور معنی­داری افزایش  یافته است. آزمون t زوجی آزمون املاء (001/0P=) از 05/0 کمتر است از این رو می­توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان توانایی املاء  دانش آموزان به طور معنی­داری افزایش یافته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، نوروتراپی برای افزایش ظرفیت­های ذهنی و هوشی  کاهش مشکلات خواندن و املاء دانش آموزان نارسایی توجه / بیش فعال و کاهش نشانه­ها و علائم این اختلال مناسب است.

متن کامل [PDF 645 kb]   |   متن کامل (HTML)   (3005 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/25 | پذیرش: 1395/8/27 | انتشار: 1395/8/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb