دوره 10، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 42-28 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Kouhbanani S, Zarenezhad S, Arabi S M. Psychometric properties of screen time questionnaire in children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (2) :28-42
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1748-fa.html
سلطانی‌کوهبنانی سکینه، زارع‌نژاد سمیه، عربی سیده منیژه. بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه زمان صفحه نمایش در کودکان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (2) :28-42

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1748-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، S.soltani@um.ac.ir
2- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (975 مشاهده)
مقدمه: در عصر حاضر استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش منجر به آسیب­‌های جسمی، شناختی، رفتاری در کودکان شده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­‌های روانسنجی پرسشنامه زمان صفحه نمایش در کودکان اجرا شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش­‌شناسی در زمره پژوهش­‌های توسعه­‌ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل ۹۰ نفر از کودکان ۸ تا ۱۲ ساله پسر شهر مشهد در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که به روش نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه صفحه نمایش (۲۰۱۹) و پرسشنامه کانرز (۱۹۹۹) بود. جهت سنجش پایایی پرسشنامه زمان صفحه نمایش در کودکان از پایایی بازآزمایی با استفاده از ضریب همبستگی درون طبقه­‌ای و خطای استاندارد اندازه‌­گیری استفاده شد. همچنین همبستگی بین نمرات مؤلفه­‌های مقیاس زمان صفحه نمایش و پرسشنامه کانرز نسخه والدین به منظور احراز روایی همگرا گرفته شد.
یافته­‌ها: مقادیر ضریب همبستگی درون طبقه­‌ای برای مؤلفه­‌های مقیاس زمان صفحه نمایش کودکان در روزهای عادی هفته بین ۰/۹۲-۰/۸۰، شب­‌های هفته بین ۰/۹۰-۰/۷۹، روزهای پایان هفته بین ۰/۸۵-۰/۷۸ و استفاده از صفحه نمایش در پس زمینه بین ۰/۸۰-۰/۷۳ بود، که همگی نشان از قابلیت اطمینان عالی یا پایایی بازآزمایی مطلوب مؤلفه­‌های مقیاس زمان صفحه نمایش در کودکان داشت. همچنین نتایج روایی همگرا نشان داد میان مؤلفه­‌های پرسشنامه زمان صفحه نمایش و مؤلفه کمبود توجه همبستگی مثبت و معنی­‌داری در سطح ۰/۰۱ وجود دارد.
نتیجه­‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد پرسشنامه صفحه نمایش ابزاری معتبر و روا جهت ارزیابی کمی­‌سازی استفاده از وسایل الکترونیکی صفحه نمایش در بین کودکان ایرانی خواهد بود؛ بنابراین از این ابزار می­‌توان برای کاربردهای تحقیقاتی و بالینی در زمینه اختلال­‌های شناختی مربوط به کودکان استفاده کرد.
متن کامل [PDF 802 kb]   (824 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/10/7 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار: 1402/2/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb