1- دکترای تخصصی زبانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران ، s.shafiee@alumni.ut.ac.ir
2- استاد، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (2640 مشاهده)
مقدمه: در چند دهه اخیر، دیدگاههای مختلفی در میان شناختپژوهان نسبت به چگونگی شکلگیری شناخت در جانوران و به ویژه انسان، شکل گرفته است. شناخت و فرآیندهای شناختی، بسیاری از فرآیندهای ذهنی مانند توجه، شکلگیری دانش و اطلاعات، حافظه، قضاوت و ارزیابی، استدلال و محاسبه، حل مسأله و تصمیمگیری، ادراک و تولید زبان را در بر میگیرند.
هدف: بررسی و مقایسه رویکردهای نوخاسته در مطالعه شناخت.
روش: نقد و بررسی ادبیات.
یافتهها: رویکردهای نوخاسته به شناخت از قبیل مفاهیم شناخت جسمآگین و درونمند، شناخت پایهمند، شناخت امتدادی، شناخت کنشمند، و شناخت موقعیتمند با یکدیگر و با شناخت رایانشی مقایسه شدهاند. یافتهها نشان میدهند که مرز بین انواع رویکردهای جدید به مطالعهی شناخت بسیار باریک است، به طوری که گاهی حتی به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص نیستند. علاوه بر این، تمامی رویکردهای نوخاسته در مطالعهی شناخت، با رویکرد شناخت رایانشی تفاوت زیادی دارند.
نتیجهگیری: رویکرد جدید به علم شناخت، شناخت را با صفتهای گوناگونی توصیف میکند که اغلب آنها بیانگر آن هستند که نگرش جدید در شناخت پژوهی، از رویکرد غیر کالبدی و رایانشی صرف فاصله گرفته است و دریچههایی به سوی تجربه و محیط پیرامون گشوده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/17 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/11/27