Ojaghi S S, Abedi A, Malek Pur M. The effectiveness of Duik‘s mind changing motivational program on goal orientation and successful intelligence of intelligent students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (1) :48-60
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1052-fa.html
اجاقی سیما سادات، عابدی احمد، ملک پور مختار. اثربخشی برنامهی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهتگیری هدف و هوش موفق دانشآموزان تیزهوش. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (1) :48-60
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1052-fa.html
1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sima_ojaghi@yahoo.com
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (2947 مشاهده)
مقدمه: نظریه دوئیک به بررسی باورهای ذهنی که افراد در مورد هوش خود دارند، میپردازد. باورهای ذهنی که دانشآموزان تیزهوش راجع به هوش خود دارند، میتواند در هوش خلاقانه، تحلیلی و عملی و همچنین جهتگیری هدف آنها تأثیرگذار باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامهی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهتگیری هدف و هوش موفق دانشآموزان تیزهوش بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان تیزهوش دوره ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود. نمونه پژوهش تعداد ۳۰ نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازهگیری آزمون هوش ریون، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مکگیرکور و پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو بود. همچنین جهت آزمون فرضیهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و نرمافزار spss نسخه ۲۴ استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد برنامه انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر هر چهار مؤلفه جهتگیری هدف یعنی تسلط گرایشی (۰/۰۰۱=P)، تسلط اجتنابی (۰/۰۰۱=P)، عملکرد گرایشی (۰/۰۰۱=P)، عملکرد اجتنابی (۰/۰۰۱=P) و همچنین هوش تحلیلی (۰/۰۰۳=P)، عملی (۰/۰۰۷=P) و خلاق (۰/۰۴۶=P) دانشآموزان تیزهوش تأثیرگذار بوده است.
نتیجهگیری: براساس یافتههای حاصل شده پیشنهاد میگردد برای افزایش سطح انگیزش شایستگی دانشآموزان تیزهوش از آموزش هوش افزایشی مبتنی بر نظریه دوئیک استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/20 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1400/1/21