 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Narimani M,  Hedayat S. The impact of group education on students' grit and educational self-efficacy based on Snyder’s hope theory.  Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (3) :112-123
URL: 
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-869-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استاد ممتاز، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران 
 2- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، hedayat@uma.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (4686 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: امید یکی از موضوعات مهم در ارتباط با زندگی افراد و عامل کلیدی انگیزه بخش در رشد و پیشرفت سرمایههای انسانی آن جامعه است و رابطه مستقیمی با پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی دانشآموزان دارد.    
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان ثبات قدم و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مدارس دولتی ناحیه ۳ شهر کرمانشاه بود. ۳۰ نفر از دانشآموزان پسر سال ششم ابتدایی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه تحت آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر قرار گرفتند اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ثبات قدم داکورث و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان استفاده شد. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهها براساس روش آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان ثبات قدم (۰/۴۳=F) و خودکارآمدی تحصیلی (۰/۵۶=F) گروه آزمایش تأثیر معناداری داشته است (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها میتوان گفت که آموزش امید به روش گروهی بر افزایش میزان ثبات قدم و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان اثرگذار است و به دنبال آموزش امید میتوان موفقیت تحصیلی دانشآموزان را انتظار داشت.  
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1399/1/19 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1399/5/7