Narimani M, Hedayat S. The impact of group education on students' grit and educational self-efficacy based on Snyder’s hope theory. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (3) :112-123
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-869-fa.html
1- استاد ممتاز، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، hedayat@uma.ac.ir
چکیده: (3702 مشاهده)
مقدمه: امید یکی از موضوعات مهم در ارتباط با زندگی افراد و عامل کلیدی انگیزه بخش در رشد و پیشرفت سرمایههای انسانی آن جامعه است و رابطه مستقیمی با پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی دانشآموزان دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان ثبات قدم و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مدارس دولتی ناحیه ۳ شهر کرمانشاه بود. ۳۰ نفر از دانشآموزان پسر سال ششم ابتدایی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه تحت آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر قرار گرفتند اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ثبات قدم داکورث و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان استفاده شد. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهها براساس روش آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان ثبات قدم (۰/۴۳=F) و خودکارآمدی تحصیلی (۰/۵۶=F) گروه آزمایش تأثیر معناداری داشته است (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها میتوان گفت که آموزش امید به روش گروهی بر افزایش میزان ثبات قدم و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان اثرگذار است و به دنبال آموزش امید میتوان موفقیت تحصیلی دانشآموزان را انتظار داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/19 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1399/5/7