Yousefi F, Shahvesi S, Shahvesi M, Servatyari K. The prevalence of oppositional defiant disorder and related factors among students of primary schools in Sanandaj in 2014. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (1) :117-125
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-691-fa.html
یوسفی فایق، شاهویسی سارا، شاهویسی محمد، ثروت یاری کارو. بررسی شیوع نافرمانی مقابلهای در بین دانشآموزان ابتدائی شهرستان سنندج و عوامل مرتبط با آن در سال 1393. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (1) :117-125
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-691-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- پزشک عمومی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، servatyarikaro@yahoo.com
چکیده: (3327 مشاهده)
مقدمه: اختلال نافرمانی مقابلهای شامل کودکانی است که در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه، منفی گرا، دارای رفتار خصمانه، دمدمیمزاج و نسبت به مراجع قدرت نافرمان هستند. با توجه بهدشواری تغییر الگوی رفتاری در بزرگسالی، تشخیص زود هنگام آنها میتواند سبب پیشگیری از خطرات بالقوه آن در آینده شود.
هدف: تعیین شیوع اختلال نافرمانی مقابلهای و عوامل مرتبط با آن در بین دانشآموزان ابتدایی شهرستان سنندج در سال ۱۳۹۳ بود.
روش: مطالعه حاضر، یک مطالعه مقطعی بوده و جامعه موردمطالعه شامل دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان سنندج در سال ۱۳۹۳ بود. تعداد نمونه براساس جدول مورگان ۳۷۷ نفر بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دانشآموزانی که اختلالات روانپزشکی دیگر داشتند و یا رضایت آگاهانه ندادند از مطالعه حذف شدند. ابزار موردمطالعه شامل پرسشنامه استاندارد علائم مرضی کودکان استفاده شد. این پرسشنامه، دارای دو چکلیست والد و معلم است. برای آنالیز دادهها از T-test و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: از تعداد ۳۷۷ دانشآموز موردمطالعه ۶۲/۶ درصد پسر و ۳۷/۴ درصد دختر بودند. نتایج مطالعه نشان داد شیوع اختلال نافرمانی مقابلهای در جمعیت موردمطالعه ۲/۹ درصد بود. بین اختلال نافرمانی با سن (۰/۸=P) و تحصیلات پدر (۰/۱۴P≥) در افراد مورد مطالعه رابطه معنیدار آماری مشاهده نشد. درحالیکه بین تحصیلات مادر و اختلال نافرمانی افراد مورد مطالعه رابطه معنیداری وجود داشت (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به شیوع ۲/۹ درصدی این اختلال و اهمیت آن در شکلگیری شخصیت و رفتار کودکان، برنامهریزی در جهت کاهش خطرات ناشی از آن و همچنین عوامل به وجود آورنده آن، ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/8/23 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1399/1/10