دوره 10، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 102-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، Hem_psy@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1020 مشاهده)
مقدمه: وسواس فکری- عملی اختلالی شدید و ناتوان­‌کننده اما قابل درمان است که سیری مزمن دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک و درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب و پرخاشگری  افراد دارای وسواس فکری- عملی انجام شد.
روش: مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دختران دارای وسواس فکری- عملی در مقطع متوسطه اول و دوم مناطق ۱ و ۳ شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بود، که از بین آن‌ها ۴۵ نفر به­‌صورت نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب و به­‌صورت تصادفی در گروه­‌های آزمایش و کنترل جایدهی شدند. جهت جمع‌­آوری داده‌­ها از پرسشنامه­‌های وسواس فکری عملی مادزلی (۱۹۷۷)، اضطراب بک (۱۹۸۸) و پرخاشگری باس و پری (۱۹۹۲) استفاده شد. در گروه‌­های آزمایش ۱ و ۲ به­ ترتیب، بسته‌­های درمان شناختی- رفتاری و رفتار درمانی دیالکتیک اجرا شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط نرم­‌افزار
SPSS نسخه ۲۲ و روش‌ تحلیل­ واریانس آمیخته چندمتغیری انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد هر دو روش درمان شناختی- رفتاری و رفتار درمانی دیالکتیک سبب بهبود ­اضطراب (۵۰/۵۳۹=
F) و پرخاشگری (۸۰/۸۷۸=F) افراد دارای وسواس فکری- عملی نسبت به گروه کنترل ‌شد (به ­ترتیب با ۱۲/۷۵۹- و ۱۲/۶۵۴- =MD در متغیر اضطراب و ۲۰/۴۴۶- و ۲۵/۶۰۹- =MD در متغیر پرخاشگری، ۰/۰۵>P)؛ همچنین روش رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش پرخاشگری از درمان شناختی- رفتاری مؤثرتر بود (P<۰/۰۵ ، MD=-۵/۱۴۳).
نتیجه‌­گیری: دو روش درمانی شناختی- رفتاری و رفتار درمانی دیالکتیک سبب بهبود سطح اضطراب و پرخاشگری در افراد دارای وسواس فکری- عملی شد؛ بنابراین، با توجه به مؤثر بودن روش‌های درمانی، می­‌توان از آن‌ها به­‌عنوان مداخله روانشناختی مؤثر جهت کاهش اضطراب و پرخاشگری بهره برد.
متن کامل [PDF 877 kb]   (259 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/12 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار: 1402/8/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.