دوره 10، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 68-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Farideh_hosseinsabet@yahoo.com
چکیده:   (1057 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم­ترین نگرانی­‌های حیطه روانشناسی مدرسه، فهم چگونگی تلاش دانش­‌آموزان برای رسیدن به موفقیت تحصیلی است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه جو عاطفی خانواده، انگیزش و سرزندگی تحصیلی در دانش‌­آموزان ممتاز و عادی انجام شد.
روش: روش پژوهش علی- مقایسه­‌ای بود. جامعه آماری دانش‌­آموزان پسر مقطع متوسطه اول مناطق ۵، ۱۸ و ۲۲ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود، که با روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای تعداد ۳۰۰ نفر از دانش‌­آموزان این مناطق (هر گروه ۱۵۰ نفر) انتخاب گردید. جهت جمع‌­آوری داده‌­ها از پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (۱۹۶۴)، مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر (۱۹۸۰) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۸) استفاده شد. داده­‌های پژوهش با آزمون خی­‌دو، تحلیل رگرسیون و تی مستقل و از طریق نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۱ تحلیل گردید.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد بین دو گروه در متغیرهای جو عاطفی خانواده و مؤلفه‌­های آن شامل محبت (۰/۰۰۱>
P)، نوازش (۰/۰۰۲>P)، تأیید کردن (۰/۰۰۳>P)، تجارب مشترک (۰/۰۰۳>P)، هدیه دادن (۰/۰۰۲>P)، تشویق کردن (۰/۰۰۱>P)، اعتماد (۰/۰۰۱>P) و احساس امنیت (۰/۰۰۲>P)، متغیر انگیزش تحصیلی (۰/۰۰۱>P) و سرزندگی تحصیلی (۰/۰۰۱>P) تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین دانش‌­آموزان ممتاز از گروه عادی بالاتر بود.
نتیجه‌­گیری: در گروه دانش‌­آموزان ممتاز جو عاطفی خانواده، میزان انگیزش و سرزندگی تحصیلی بالاتر از گروه عادی بود؛ بنابراین، تقویت روابط اعضای خانواده با دانش‌­آموزان و قرار دادن برنامه­‌های مهارتی با تأکید بر تقویت انگیزش و سرزندگی در دروس پرورشی مدارس می­‌تواند بر موفقیت تحصیلی دانش‌­آموزان مؤثر باشد.

متن کامل [PDF 581 kb]   (409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/11 | پذیرش: 1402/5/18 | انتشار: 1402/6/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.