دانشیار، گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Farideh_hosseinsabet@yahoo.com
چکیده: (1057 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین نگرانیهای حیطه روانشناسی مدرسه، فهم چگونگی تلاش دانشآموزان برای رسیدن به موفقیت تحصیلی است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه جو عاطفی خانواده، انگیزش و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان ممتاز و عادی انجام شد.
روش: روش پژوهش علی- مقایسهای بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول مناطق ۵، ۱۸ و ۲۲ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود، که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد ۳۰۰ نفر از دانشآموزان این مناطق (هر گروه ۱۵۰ نفر) انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (۱۹۶۴)، مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر (۱۹۸۰) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۸) استفاده شد. دادههای پژوهش با آزمون خیدو، تحلیل رگرسیون و تی مستقل و از طریق نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد بین دو گروه در متغیرهای جو عاطفی خانواده و مؤلفههای آن شامل محبت (۰/۰۰۱>P)، نوازش (۰/۰۰۲>P)، تأیید کردن (۰/۰۰۳>P)، تجارب مشترک (۰/۰۰۳>P)، هدیه دادن (۰/۰۰۲>P)، تشویق کردن (۰/۰۰۱>P)، اعتماد (۰/۰۰۱>P) و احساس امنیت (۰/۰۰۲>P)، متغیر انگیزش تحصیلی (۰/۰۰۱>P) و سرزندگی تحصیلی (۰/۰۰۱>P) تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین دانشآموزان ممتاز از گروه عادی بالاتر بود.
نتیجهگیری: در گروه دانشآموزان ممتاز جو عاطفی خانواده، میزان انگیزش و سرزندگی تحصیلی بالاتر از گروه عادی بود؛ بنابراین، تقویت روابط اعضای خانواده با دانشآموزان و قرار دادن برنامههای مهارتی با تأکید بر تقویت انگیزش و سرزندگی در دروس پرورشی مدارس میتواند بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/11 | پذیرش: 1402/5/18 | انتشار: 1402/6/26