Hedayati Zafarghandi S, Emamipour S, Rafiepoor A. A comparative study of the effectiveness of the solution-focused brief therapy and mindfulness-based therapy to reduce educational stress in junior high school students in Tehran. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (3) :123-135
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1342-fa.html
هدایتی زفرقندی سعید، امامی پور سوزان، رفیعی پور امین. بررسی مقایسهای اثربخشی درمان راه حل مدار کوتاه مدت و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تنیدگی تحصیلی نوجوانان مقطع متوسطه اول شهر تهران. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (3) :123-135
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1342-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Emamipursd@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (2095 مشاهده)
مقدمه: استرس تحصیلی یک وضعیت روانشناختی منفی است که با مولفههای شناختی و عاطفی که در بردارد سلامت دانشآموزان را تهدید میکند.
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان راه حل مدار کوتاه مدت و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تنیدگی تحصیلی نوجوانان مقطع متوسطه اول انجام گرفت.
روش: این پژوهش در چهارچوب طرح کارآزمایی بالینی با پیشآزمون و پسآزمون و آزمون پیگیری سه ماهه اجرا شد. از بین دانشآموزان پسر دوره اول مدارس متوسطه منطقه ۱۳ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸؛ به شکل نمونهگیری هدفمند تعداد ۶۰ نفر انتخاب و توسط مقیاس استرس تحصیلی نوجوانان دون، هو و ژو (۲۰۱۱) بررسی شدند و به صورت تصادفی به ۳ گروه کنترل، گروه درمان راه حل مدار و گروه درمان ذهن آگاهی تقسیم شدند. سپس مداخله بر گروههای آزمایشی انجام شد و پس از پایان سه ماه آزمون پیگیری به عمل آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ و آزمونهای تحلیل کوواریانس و واریانس مختلط تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که هر دو روش درمانی در کاهش تنیدگی تحصیلی دانشآموزان موثر بوده است اما روش ذهن آگاهی (Eta۲=۰/۳۵۷) توانسته است نسبت به روش مداخله راه حل مدار کوتاه مدت (Eta۲=۰/۳۱۸) در کاهش تنیدگی دانشآموزان بهتر عمل کند (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: به درمانگران توصیه میشود در کار با دانشآموزان نوجوان دارای تنیدگی تحصیلی از روشهای مداخلهای راه حل مدار کوتاه مدت و درمان ذهن آگاهی استفاده کنند و در این رابطه درمان ذهن آگاهی از اولویت درمانی بالاتری برخوردار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/29 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/5/3