دوره 9، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 135-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hedayati Zafarghandi S, Emamipour S, Rafiepoor A. A comparative study of the effectiveness of the solution-focused brief therapy and mindfulness-based therapy to reduce educational stress in junior high school students in Tehran. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2022; 9 (3) :123-135
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1342-fa.html
هدایتی زفرقندی سعید، امامی پور سوزان، رفیعی پور امین. بررسی مقایسه‌ای اثربخشی درمان راه حل مدار کوتاه مدت و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تنیدگی تحصیلی نوجوانان مقطع متوسطه اول شهر تهران. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (3) :135-123

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1342-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (106 مشاهده)
مقدمه: استرس تحصیلی یک وضعیت روانشناختی منفی است که با مولفه­‌های شناختی و عاطفی که در بردارد سلامت دانش­‌آموزان را تهدید می­‌کند.
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان راه حل مدار کوتاه مدت و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تنیدگی تحصیلی نوجوانان مقطع متوسطه اول انجام گرفت.
روش­: این پژوهش در چهارچوب طرح کارآزمایی بالینی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و آزمون پیگیری سه ماهه اجرا شد. از بین دانش‌­آموزان پسر دوره اول مدارس متوسطه منطقه ۱۳ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸؛ به شکل نمونه­‌گیری هدفمند تعداد ۶۰ نفر انتخاب و توسط مقیاس استرس تحصیلی نوجوانان دون، هو و ژو (۲۰۱۱) بررسی شدند و به صورت تصادفی به ۳ گروه کنترل، گروه درمان راه حل مدار و گروه درمان ذهن آگاهی تقسیم شدند. سپس مداخله بر گروه‌­های آزمایشی انجام شد و پس از پایان سه ماه آزمون پیگیری به عمل آمد. داده‌­ها با استفاده از نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۶ و آزمون­‌های تحلیل کوواریانس و واریانس مختلط تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که هر دو روش درمانی در کاهش تنیدگی تحصیلی دانش‌­آموزان موثر بوده است اما روش ذهن آگاهی (
Eta۲=۰/۳۵۷) توانسته است نسبت به روش مداخله راه حل مدار کوتاه مدت (Eta۲=۰/۳۱۸) در کاهش تنیدگی دانش‌­آموزان بهتر عمل کند (۰/۰۵>P).
نتیجه‌گیری: به درمانگران توصیه می­‌شود در کار با دانش‌­آموزان نوجوان دارای تنیدگی تحصیلی از روش­‌های مداخله­‌ای راه حل مدار کوتاه مدت و درمان ذهن آگاهی استفاده کنند و در این رابطه درمان ذهن آگاهی از اولویت درمانی بالاتری برخوردار است.

متن کامل [PDF 682 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/29 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/5/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht journal of psychology & psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb