دوره 8، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 38-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روانشناسی ورزشی، گروه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه تربیت ‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استاد، گروه مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Moradih@ut.ac.ir
4- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (4606 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش ­فعال/ نقص توجه نوعی اختلال دوران کودکی است که با الگویی مداوم از علائم بی‌توجهی، بیش فعالی یا تکانش‌گری نامناسب همراه است که معمولا تا بزرگسالی ادامه دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی ویدئویی سازه‌های من بر انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌­آموزان بیش ‌فعال ورزشکار انجام شد.
روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگردی با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق ۷۹ دانش‌آموز ورزشکار بیش ­فعال/ نقص توجه ۹ تا ۱۶ سال استان لرستان در سال ۱۳۹۹ بودند. از این تعداد ۳۰ دانش‌­آموز به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آزمودنی‌ها با آزمون دسته‌بندی کارت­‌های ویسکانسین سه بار (پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و پیگیری) ارزیابی شدند. همچنین برای آزمون فرضیه، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره، تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر، آزمون بنفرونی و نرم‌افزار
spss نسخه ۲۶ در سطح معنی‌داری ۰/۰۵ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نمرات انعطاف‌پذیری ‌شناختی نشان داد که تفاوت معنی­‌داری بین دو گروه در سه مرحله اندازه‌­گیری وجود دارد (
P=۰/۰۰۰۱). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نیز نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری‌ شناختی تعداد طبقات (=۰/۰۲۷P) و خطای درجاماندگی (P=۰/۰۰۰۱) تفاوت معنی­‌داری وجود دارد، یعنی بازی ویدئویی سازه‌های من در گروه آزمایش باعث بهبود انعطاف‌پذیری‌ شناختی شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان انعطاف‌پذیری ‌شناختی مشاهده نشده است.
نتیجه­‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که بازی ویدئویی سازه‌های من، انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌­آموزان ورزشکار بیش ­فعال/ نقص توجه را بهبود می‌بخشد.
متن کامل [PDF 1134 kb]   (3159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/22 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/3/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.