Amouzadeh F, Gharayagh Zandi H, Moradi Sabzevar M, Rostami R, Moghadam Zadeh A. Impact of video game Minecraft on the cognitive flexibility of ADHD athletes student. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (2) :24-38
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1091-fa.html
عموزاده فرشته، غرایاق زندی حسن، مرادی سبزوار منوچهر، رستمی رضا، مقدم زاده علی. اثربخشی بازی ویدئویی سازههای من بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان بیش فعال ورزشکار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (2) :24-38
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1091-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استاد، گروه مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Moradih@ut.ac.ir
4- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (3971 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعال/ نقص توجه نوعی اختلال دوران کودکی است که با الگویی مداوم از علائم بیتوجهی، بیش فعالی یا تکانشگری نامناسب همراه است که معمولا تا بزرگسالی ادامه دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی ویدئویی سازههای من بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان بیش فعال ورزشکار انجام شد.
روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیشآزمون، پسآزمون و پیگردی با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق ۷۹ دانشآموز ورزشکار بیش فعال/ نقص توجه ۹ تا ۱۶ سال استان لرستان در سال ۱۳۹۹ بودند. از این تعداد ۳۰ دانشآموز به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آزمودنیها با آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین سه بار (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) ارزیابی شدند. همچنین برای آزمون فرضیه، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، آزمون بنفرونی و نرمافزار spss نسخه ۲۶ در سطح معنیداری ۰/۰۵ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نمرات انعطافپذیری شناختی نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو گروه در سه مرحله اندازهگیری وجود دارد (P=۰/۰۰۰۱). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نیز نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در مؤلفههای انعطافپذیری شناختی تعداد طبقات (=۰/۰۲۷P) و خطای درجاماندگی (P=۰/۰۰۰۱) تفاوت معنیداری وجود دارد، یعنی بازی ویدئویی سازههای من در گروه آزمایش باعث بهبود انعطافپذیری شناختی شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان انعطافپذیری شناختی مشاهده نشده است.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که بازی ویدئویی سازههای من، انعطافپذیری شناختی دانشآموزان ورزشکار بیش فعال/ نقص توجه را بهبود میبخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/22 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/3/8