[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 24-38 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی ویدئویی سازه‌های من بر انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌آموزان بیش ‌فعال ورزشکار
فرشته عموزاده ، حسن غرایاق زندی ، منوچهر مرادی سبزوار ، رضا رستمی ، علی مقدم زاده
استاد، گروه مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (265 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش ­فعال/ نقص توجه نوعی اختلال دوران کودکی است که با الگویی مداوم از علائم بی‌توجهی، بیش فعالی یا تکانش‌گری نامناسب همراه است که معمولا تا بزرگسالی ادامه دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی ویدئویی سازه‌های من بر انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌­آموزان بیش ‌فعال ورزشکار انجام شد.
روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگردی با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق ۷۹ دانش‌آموز ورزشکار بیش ­فعال/ نقص توجه ۹ تا ۱۶ سال استان لرستان در سال ۱۳۹۹ بودند. از این تعداد ۳۰ دانش‌­آموز به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آزمودنی‌ها با آزمون دسته‌بندی کارت­‌های ویسکانسین سه بار (پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و پیگیری) ارزیابی شدند. همچنین برای آزمون فرضیه، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره، تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر، آزمون بنفرونی و نرم‌افزار
spss نسخه ۲۶ در سطح معنی‌داری ۰/۰۵ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نمرات انعطاف‌پذیری ‌شناختی نشان داد که تفاوت معنی­‌داری بین دو گروه در سه مرحله اندازه‌­گیری وجود دارد (
P=۰/۰۰۰۱). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نیز نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری‌ شناختی تعداد طبقات (=۰/۰۲۷P) و خطای درجاماندگی (P=۰/۰۰۰۱) تفاوت معنی­‌داری وجود دارد، یعنی بازی ویدئویی سازه‌های من در گروه آزمایش باعث بهبود انعطاف‌پذیری‌ شناختی شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان انعطاف‌پذیری ‌شناختی مشاهده نشده است.
نتیجه­‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که بازی ویدئویی سازه‌های من، انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌­آموزان ورزشکار بیش ­فعال/ نقص توجه را بهبود می‌بخشد.
واژه‌های کلیدی: بازی ویدئویی، کارکردهای اجرایی، اختلال بیش ­فعالی/ نقص توجه
متن کامل [PDF 1134 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/22 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/3/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amouzadeh F, Gharayagh Zandi H, Moradi Sabzevar M, Rostami R, Moghadam Zadeh A. Impact of video game Minecraft on the cognitive flexibility of ADHD athletes student. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2021; 8 (2) :24-38
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1091-fa.html

عموزاده فرشته، غرایاق زندی حسن، مرادی سبزوار منوچهر، رستمی رضا، مقدم زاده علی. اثربخشی بازی ویدئویی سازه‌های من بر انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌آموزان بیش ‌فعال ورزشکار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (2) :24-38

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1091-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312