دوره 8، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 38-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amouzadeh F, Gharayagh Zandi H, Moradi Sabzevar M, Rostami R, Moghadam Zadeh A. Impact of video game Minecraft on the cognitive flexibility of ADHD athletes student. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (2) :24-38
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1091-fa.html
عموزاده فرشته، غرایاق زندی حسن، مرادی سبزوار منوچهر، رستمی رضا، مقدم زاده علی. اثربخشی بازی ویدئویی سازه‌های من بر انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌آموزان بیش ‌فعال ورزشکار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (2) :24-38

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1091-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی ورزشی، گروه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه تربیت ‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استاد، گروه مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Moradih@ut.ac.ir
4- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3971 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش ­فعال/ نقص توجه نوعی اختلال دوران کودکی است که با الگویی مداوم از علائم بی‌توجهی، بیش فعالی یا تکانش‌گری نامناسب همراه است که معمولا تا بزرگسالی ادامه دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی ویدئویی سازه‌های من بر انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌­آموزان بیش ‌فعال ورزشکار انجام شد.
روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگردی با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق ۷۹ دانش‌آموز ورزشکار بیش ­فعال/ نقص توجه ۹ تا ۱۶ سال استان لرستان در سال ۱۳۹۹ بودند. از این تعداد ۳۰ دانش‌­آموز به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آزمودنی‌ها با آزمون دسته‌بندی کارت­‌های ویسکانسین سه بار (پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و پیگیری) ارزیابی شدند. همچنین برای آزمون فرضیه، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره، تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر، آزمون بنفرونی و نرم‌افزار
spss نسخه ۲۶ در سطح معنی‌داری ۰/۰۵ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نمرات انعطاف‌پذیری ‌شناختی نشان داد که تفاوت معنی­‌داری بین دو گروه در سه مرحله اندازه‌­گیری وجود دارد (
P=۰/۰۰۰۱). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نیز نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری‌ شناختی تعداد طبقات (=۰/۰۲۷P) و خطای درجاماندگی (P=۰/۰۰۰۱) تفاوت معنی­‌داری وجود دارد، یعنی بازی ویدئویی سازه‌های من در گروه آزمایش باعث بهبود انعطاف‌پذیری‌ شناختی شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان انعطاف‌پذیری ‌شناختی مشاهده نشده است.
نتیجه­‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که بازی ویدئویی سازه‌های من، انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌­آموزان ورزشکار بیش ­فعال/ نقص توجه را بهبود می‌بخشد.
متن کامل [PDF 1134 kb]   (2639 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/22 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/3/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb