دوره 8، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 124-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei S, Javan Esmaeili A. The mediating role of self-efficacy in the relationship between self- criticism and depression symptoms in University students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (2) :113-124
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-988-fa.html
زارعی سلمان، جوان اسمعیلی علی. نقش واسطه‌ای خودبسندگی در رابطه بین خود انتقادگری با نشانگان افسردگی دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (2) :113-124

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-988-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، salman_zarei@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (1902 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی وضعیت سلامت روانی در سراسر جهان به افزایش اختلال­‌های جدی روانشناختی بخصوص نشانگان افسردگی اشاره دارد.
هدف: با توجه به شیوع بالا و اهمیت افسردگی پژوهش حاضر  با هدف بررسی نقش واسطه­‌ای خودبسندگی در رابطه خود انتقادگری با نشانگان افسردگی انجام شد.
روش­: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان ساکن خوابگاه­‌های پسرانه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود که با استفاده از نمونه‌­گیری در دسترس تعداد ۲۷۰ نفر انتخاب شد و مقیاس خودبسندگی عمومی، مقیاس خود انتقادگری و سیاهه افسردگی بک را تکمیل نمودند. داده­‌های گردآوری ‌شده با آزمون رگرسیون سلسله مراتبی با استفاده از نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۱ تحلیل شد.
یافته‌­ها: یافته‌ها نشان داد که بین خود انتقادگری با افسردگی (۰/۰۱
p<، ۰/۷۰=r) رابطه مثبت معنی­‌دار؛ بین خودبسندگی با نشانگان افسردگی (۰/۰۱p<، ۰/۴۷-=r) و بین خود انتقادگری با خودبسندگی (۰/۰۱p<، ۰/۵۹-=r) رابطه منفی معنی­‌دار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد با وجود اینکه خود انتقادگری و خودبسندگی با هم در مجموع ۴۹/۶ درصد از واریانس افسردگی دانشجویان را تبیین می­‌کنند؛ اما خودبسندگی در رابطه بین خود انتقادگری با افسردگی نقش واسطه‌ای ندارد (۰/۰۹۶p=).
نتیجه­‌گیری: در مجموع، با توجه به اثر مستقیم خود انتقادگری بر افسردگی می­‌توان انتظار داشت که کاهش خود انتقادگری مسیر مهمی برای کاهش افسردگی دانشجویان باشد.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، خود انتقادگری، خودبسندگی
متن کامل [PDF 639 kb]   (1068 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/10 | پذیرش: 1400/1/15 | انتشار: 1400/3/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb