دوره 7، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 63-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ezatpour E E, Rezaei R, Rahmani S, Delkhosh V. The role of parent-adolescent conflict and social support in predicting student's existential crisis. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (2) :53-63
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-839-fa.html
عزت‌پور عمادالدین، رضائی روناک، رحمانی سیف الله، دلخوش واقف. نقش تعارض والد-نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش‌بینی بحران وجودی دانش‌آموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (2) :53-63

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-839-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان کردستان، سنندج، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، v.73delkhosh@gmail.com
چکیده:   (3174 مشاهده)
مقدمه: بحران وجودی و تعارض والد_ نوجوان دو مفهوم درهم تنیده‌ای هستند چرا که باهم رابطه دارند و در این میان حمایت اجتماعی می‌تواند نقش مؤثری در بهبود بحران داشته باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش تعارض والد-نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش‌بینی بحران وجودی در دانش‌آموزان انجام گرفت.
روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش‌­آموزان پایه‌ی دوازدهم شهرستان سنندج بود که ۱۷۵ نفر از آن‌ها به روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. برای جمع­‌آوری داده‌­ها از پرسشنامه‌های تعارض والد ـ نوجوان استراس (۱۹۹۰)؛ حمایت اجتماعی خانواده پروسیدانو و هلر (۱۹۸۳) و بحران وجودی احمدی و دستغیب (۱۹۹۴) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار SPSS ۲۲ انجام گرفت.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد بین تعارض والد – نوجوان با بحران وجودی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد  (
۰/۰۱>P)؛ همچنین بین حمایت اجتماعی با بحران وجودی ارتباط منفی و معناداری به دست آمد (۰/۰۱>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان می‌دهد ۲۳ درصد از واریانس بحران وجودی دانش‌آموزان به طور معناداری از طریق متغیرهای تعارض والد_ نوجوان و حمایت اجتماعی تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: می‎توان گفت تعارضات خانوادگی و همچنین طرز حمایت از جانب دیگران می­‌تواند بحران وجودی دانش‌­آموزان را پیش‌بینی کند.
متن کامل [PDF 663 kb]   (2071 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/9/30 | پذیرش: 1398/12/26 | انتشار: 1399/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb