Eskandari B, Pouretemad H, Mousavi M, Farahani H. Introduce and analyze of parent management training programs for reducing problem behaviors in preschool children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (4) :147-169
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-828-fa.html
اسکندری بهاره، پوراعتماد حمیدرضا، موسوی معصومه، فراهانی حجت الله. معرفی و تحلیل برنامههای مدیریت رفتاری والدین با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش دبستانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (4) :147-169
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-828-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، pouretemad.h@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (2996 مشاهده)
مقدمه: مدیریت رفتاری والدین، یک طبقهی کلی از مداخلات است که مشکلات رفتاری در کودکان را مورد هدف قرار میدهد و نقش مهمی در کاهش یا جلوگیری از بروز این رفتارها ایفا میکند.
هدف:هدف مقاله حاضر مروری بر برنامههای مدیریت رفتاری والدین با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش دبستانی و مروری بر ویژگیهای آن برنامهها بود.
روش: بدین منظور برای یافتن پژوهشهای مرتبط از یک استراتژی جستجوی منظم استفاده شد. برای مقالات خارجی از پایگاههای اطلاعاتی PsycNet، Sciencedirect، Medline، PubMed، Scopus و Web of Science و برای مقالات داخلی از پایگاههای اطلاعاتی ISC، SID و Irandoc استفاده شد.
یافتهها: پس از حذف مقالات تکراری، اسامی برنامههای مدیریت رفتاری والدین از مقالات موجود استخراج شدند که شامل ۵۴ برنامه خارجی و سه برنامه داخلی بود. برای هرکدام از این برنامهها اطلاعاتی همچون نام برنامه، نام محقق (ها)، گروه هدف و سال انتشار برنامه جمعآوری شدند.
نتیجهگیری: تعداد برنامههای مدیریت رفتاری والدین زیادی وجود دارد که با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش دبستانی طراحی شده است؛ اما این برنامهها اغلب برای کودکانی مناسب هستند که به جز مشکلات رفتاری، از اختلالات یا شرایط نامساعد دیگری رنج نمیبرند. برای بکارگیری برنامههای مدیریت رفتاری والدین برای گروههای خاص، ویژگیهای هر یک از این گروهها باید در تألیف این برنامهها مدنظر قرار گیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/2/1 | پذیرش: 1399/5/29 | انتشار: 1399/7/9