دوره 1، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 72-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaikhahmadi S, Taymoori P, Yousefi F, Raoshani D. The relationship between education level and occupation of parents of students with internet dependency, depression and anxiety in Sanandaj. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2014; 1 (2) :58-72
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-82-fa.html
شیخ احمدی شیلان، تیموری پروانه، یوسفی فایق، روشنی دائم. بررسی ارتباط میان سطح تحصیلات و شغل والدین با وابستگی به اینترنت، افسردگی و اضطراب دانش‌آموزان شهر سنندج. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1393; 1 (2) :72-58

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-82-fa.html


بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان.
چکیده:   (5067 مشاهده)

مقدمه: وابستگی به اینترنت، افسردگی و اضطراب در بین دانش آموزان یکی از مشکلات و دغدغه‌های خانواده ها، والدین و معلمین است که اجرای پژوهش در خصوص شیوع و عوامل مرتبط به آن بایسته است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان تحصیلات و شغل والدین با وابستگی به اینترنت، افسردگی و اضطراب انجام شد. روش: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی- تحلیلی) می‌باشد. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر سنندج بود. حجم نمونه 595 نفر 285 (9/47%) دختر و 310 (1/52%) پسر بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه وابستگی به اینترنت یانگ، تست افسردگی و اضطراب بک بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS-21 و با استفاده از آزمون کای سکوار و همچنین آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که شغل پدر با افسردگی (239/0>p)، اضطراب (660/0p<) و وابستگی به اینترنت (181/0p<)، ارتباط معنی داری ندارد. شغل مادر نیز با افسردگی (120/0p<) و اضطراب (620/0p<) ارتباط معنی داری ندارد اما با وابستگی به اینترنت (02/0p<) ارتباط معنی‌دار دارد، همچنین تحصیلات پدر با افسردگی (355/0p<) و اضطراب (821/0p<) ارتباط معنی دار ندارد و با وابستگی به اینترنت به شدت در ارتباط بود (000/0p<)، تحصیلات مادر با افسردگی (108/0p<) و اضطراب (127/0p<) ارتباط معنی‌داری ندارد و این در حالی است که به شدت با وابستگی به اینترنت در ارتباط معنی است (000/0p<). نتیجه‌گیری: سطح تحصیلات والدین و شغل مادر می‌تواند بر روی وابستگی به اینترنت دانش آموزان تاثیرگذار باشد.

متن کامل [PDF 846 kb]   |   متن کامل (HTML)   (1996 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/16 | پذیرش: 1393/10/16 | انتشار: 1393/10/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht journal of psychology & psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb