Khoshroo M, Rezaei A M, Talepasand S. The study of phonological awareness strategy effect on reading skills development of dyslexic boys. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (1) :28-37
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-767-fa.html
خوشرو محسن، رضایی علی محمد، طالع پسند سیاوش. بررسی تأثیر راهبرد آگاهی واجشناختی بر پیشرفت مهارتهای خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (1) :28-37
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-767-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، rezaei_am@yahoo.com
چکیده: (2375 مشاهده)
مقدمه: مهارت خواندن یکی از مهمترین مهارتها در دوره ابتدایی است به طوری که اختلال در آن بر یادگیری سایر دروس تأثیر میگذارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مداخله روش آگاهی واجشناختی در بهبود خواندن دانشآموزان با نارساخوانی بود.
روش: نوع پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش کل دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهرستان خواف و شهر رشتخوار در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ بودند که با نمونهگیری تصادفی ۱۰ نفر از آنها که بر اساس چک لیست ۲۷ گویه بررسی نشانگان نارساخوانی، کارنامه و کارت سنجش سلامت سال اول ابتدایی، دارای اختلال خواندن تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند و ســپس ایــن دانشآموزان به صورت تصادفی به دو گروه، آزمایشی با مداخله روش آگاهی واجشناختی و کنترل تقسیم شدند. پس از اجرای مداخله آموزشی آگاهی واجشناختی پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد و دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از spss نسخه ۱۹ و با آزمون t دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج آزمون t دو گروه مستقل برای مقایسه نمرات اختلافی دو گروه نشان داد که بین میانگین بهبود در گروه آموزش آگاهی واجشناختی (۹/۷۸) در مقایسه با گروه کنترل (۲/۶۷) تفاوت معناداری در سطح (۰/۰۰۰۵>P(وجود دارد؛ که بیانگر تأثیر مداخله آگاهی واجشناختی بر بهبود خواندن دانشآموزان است.
نتیجهگیری: روش آگاهی واجشناختی با افزایش دامنه دقت و توجه، افزایش سرعت خواندن و درک مطلب باعث پیشرفت در مهارت خواندن دانشآموزان شده است؛ لذا پیشنهاد میشود به منظور بهبود خواندن دانشآموزان نارساخوان از روش آگاهی واجشناختی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/19 | پذیرش: 1399/11/29 | انتشار: 1400/1/21