Molavi P, Salvat H, Salmani Aghdam N, Nader Mohammadi M. The efficacy of Cognitive-Behavioral Therapy (CBT + TAU) on reducing type-I Bipolar disorder symptoms. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (2) :92-103
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-656-fa.html
مولوی پرویز، سلوت حبیبه، سلمانی اقدم نیکو، ندرمحمدی مهریار. اثربخشی درمان شناختی رفتاری همراه دارو در کاهش علائم و نشانههای اختلال خلقی دوقطبی نوع-I. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (2) :92-103
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-656-fa.html
1- دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
3- پزشک عمومی، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
4- استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، mehriar46@yahoo.com
چکیده: (3673 مشاهده)
مقدمه: اختلال دوقطبی یکی از شایعترین بیماریهای روانپزشکی است. برای درمان و جلوگیری از عود علائم و نشانههای این اختلال، لازم است اطلاعاتی در مورد روشهای درمانی مانند درمان شناختی- رفتاری گروهی با تکنیکهای مختلف به دست آوریم.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری همراه دارو در کاهش علائم و نشانههای اختلال خلقی دو قطبی نوع -I است.
روش: این پژوهش یک مطالعه آزمایشی - تجربی (پیشآزمون و پسآزمون) است. جامعه آماری پژوهش، کلیه بیماران اختلال دوقطبی نوع -I بستری در بخش روان بیمارستان فاطمی اردبیل در سال ۱۳۹۷ بودند. به منظور انتخاب نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد ۲۴ نفر از جامعه مذکور انتخاب (بر اساس تشخیص روانپزشک) و در دو گروه (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای مصاحبه ساختار یافته و یانگ مانیا استفاده شد سپس دادهها وارد نرم افزار ۲۱ SPSS شده و جهت تجزیه و تحلیل آماری نیز از آزمون اون و کواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد، درمان شناختی- رفتاری همراه دارو تأثیر معناداری بر شاخصهای مانیا داشته و موجب کاهش علائم آن در بیماران مبتلا به این اختلال میشود (۰/۰۵=P).
نتیجهگیری: درمان شناختی رفتاری میتواند به عنوان یک روش درمانی مکمل، همراه دارو درمانی در کاهش علائم و نشانههای اختلال خلقی دوقطبی نوع-I بکار گرفته شود. همچنین مطابق نتایج حاصل از این پژوهش، استفاده از رویکرد تیمی مبتنی بر همکاری روانشناس و روانپزشک در درمان اختلال خلقی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/29 | پذیرش: 1398/12/24 | انتشار: 1399/3/10