دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 5 صفحات 107-96 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anbari Meybodi N, Basharpoor S, Aghajani S, Bina E. The effect of psycho-educational intervention on improving ego imparement, human representation and indicators in patients with bipolar disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (5) :96-107
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-646-fa.html
انباری میبدی نگین، بشر پور سجاد، آقاجانی سیف الله، بینا الهام. اثر‌بخشی مداخله روانی – آموزشی بر بهبود آسیب ایگو، بازنمایی‌های انسانی و شاخص‌های ویژه آزمون رورشاخ در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (5) :96-107

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-646-fa.html


1- دانشجو دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، negin.anbari@gmail.com
2- دانشیار گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات، سمنان، ایران
چکیده:   (2989 مشاهده)
مقدمه: اختلال دوقطبی، یکی از ناتوان کننده ترین اختلالات در سراسر دنیاست. با توجه به سیر طولانی و تمایل به عود این بیماری مداخلات روان‌شناختی موثر اهمیت پیدا می کند.
هدف: مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله روانی- آموزشی بر بهبود آسیب ایگو، بازنمایی‌های انسانی و شاخص‌های ویژه در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی انجام شد.
روش کار: در این مطالعه شبه آزمایشی دو گروهی (گروه آزمایش و کنترل)، با سنجش در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، ۳۰ بیمار دوقطبی از میان بیماران مبتلا به اختلال دو‌قطبی زن و مرد که در زمان حال یا گذشته در بخش اعصاب و روان بیمارستان کوثر شهرستان سمنان بستری بودند، به صورت در دسترس انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (۱۵= n) و گروه کنترل (۱۵= n) گماشته شدند. بهبود آسیب ایگو، بازنمایی خوب انسانی، بازنمایی ضعیف انسانی و شاخص‌های ویژه در هر پنج مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و ۳ مرحله پیگیری توسط آزمون رورشاخ سنجیده شد. سپس داده‌ها با استفاده از روش تحلیل اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مداخله ی روانی- آموزشی گروهی بارسلونا در بهبود آسیب ایگو، روابط ابژه و پردازش فکر، در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی موثر است. به علاوه در کاهش میزان اثربخشی این روش مداخله‌ای، عامل زمان اثر نداشته است (۰/۰۵>P).
نتیجه‌گیری: مداخله‌ی روانی- آموزشی گروهی بارسلونا باعث بهبود آسیب ایگو، روابط ابژه و پردازش فکر، در بیماران دوقطبی می‌شود.
متن کامل [PDF 769 kb]   (1457 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/1 | پذیرش: 1398/8/19 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb