Shahroudi S, Soltani F, Nouri N, Rigi A. The relationship between cell-phone addiction with the academic achievement motivation and academic performance of students
in Khash Baluchestan. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 5 (6) :57-70
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-563-fa.html
شاهرودی سمیه، سلطانی فریدون، نوری نرگس، ریگی افسانه. بررسی رابطه وابستگی اعتیاد گونه به تلفن همراه با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان شهر خاش منطقه بلوچستان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (6) :57-70
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-563-fa.html
1- مربی، عضو هیات علمی ، گروه آمارو اپیدمیولوژی، علوم پزشکی زاهدان، مرکزتحقیقات ارتقاء سلامت ، زاهدان، ایران. ، shahroodi941@gmail.com
2- دانشجو، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، کمیته تحقیقات دانشجوئی،مجتمع آموزش عالی سلامت خاش، زاهدان، ایران.
3- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، علوم پزشکی زاهدان، معاون آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی سلامت خاش، زاهدان ، ایران.
4- کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، گروه پرستاری، علوم پزشکی زاهدان، کارشناس آموزش مجتمع آموزش عالی سلامت خاش، زاهدان، ایران.
چکیده: (3601 مشاهده)
مقدمه: استفاده مفرط از تلفن همراه میتواند منجر به وابستگی شود و پیامد منفی بر دانشجویان و انگیزش پیشرفت آنان داشته باشد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین اعتیاد به تلفن همراه و انگیزه پیشرفت در دانشجویان انجام شده است.
روش: مطالعه توصیفی حاضر با شرکت ۳۰۰ نفر از دانشجویان مراکز آموزش عالی شهرستان خاش انجام شد. روش نمونهگیری طبقهای- متناسب بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه تعدیل شده اعتیاد به تلفن همراه سواری و پرسشنامه استاندارد انگیزه پیشرفت هرمنس بود. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS(v۲۱)، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون تحلیل شد.
یافتهها: میانگین (انحراف معیار) نمره اعتیاد به تلفن همراه (۲۷/۱۲) ۲۸/۴۸ و میانگین (انحراف معیار) نمره انگیزه پیشرفت دانشجویان (۴۵/۸) ۹/۷۹ بود. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بین اعتیاد به تلفن همراه و انگیزه پیشرفت دانشجویان موردبررسی ارتباط منفی و معنیدار مشاهده شد (p<۰.۰۰۱, r= - ۰.۳۳).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج لازم است مسئولین آموزشی جهت افزایش آگاهی دانشجویان از پیامدهای منفی تلفن همراه برنامههای کارآمد تدوین و اجرا نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/7/4 | پذیرش: 1397/10/1 | انتشار: 1397/10/25