Shafiei F, Ghassemzadeh H. Some reflections on representation and embodiment in cognitive psychology and cognitive science. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (1) :77-95
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-455-fa.html
1- پژوهشکده علوم شناختی ، sh.fatemeh1980@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (4519 مشاهده)
بحث دربارۀ چه گونگیِ شکل گیریِ نظام مفهومی و شناختیِ انسان، همواره در طول تاریخ در جریان بوده و در این باره نظریّه های گوناگونی هم ارائه شده است. از جمله نظریّه هایی که در سه دهۀ اخیر مطرح گشته اند، نظرّیه هایی هستند که بر دخیل بودن نظام حسّی_حرکتی انسان در شکل گیریِ نظام مفهومی و شناختی تأکید دارند و بر این باورند که شناخت، پایه مند است، به این معنا که کالبد و جسم انسان و در واقع همان نظام حسّی_حرکتی او در بازنماییِ دانش (شناخته ها) در مغز نقش دارند و این گونه نیست که شناخت، غیرکالبدی باشد. در این مقاله، کوشیدهایم با بررسی نظریّه های کسب دانش در علم شناختْپژوهی و اشاره به نظامهای کالبدی و غیرکالبدی بازنماییِ دانش و نیز چه گونگیِ کارکرد آنها در بازنمایی های مفهومی به نظریّۀ شناخت پایه مند پرداخته و خاستگاه و نیز جایگاه آن را در علم شناختْپژوهیِ امروز نشان دهیم تا بتوانیم درک بهتر و دقیق تری از این مفهوم در اختیار داشته باشیم.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/19 | پذیرش: 1397/1/14 | انتشار: 1397/1/14