Yarollahi N A, Rahimi M, Khabaz Shirazi A. Investigation the relationship of type D personality and it's sub-scales with depression in female students at Shahin shahr. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (1) :18-28
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-414-fa.html
یارالهی نعمت اله، رحیمی مهتاب، خباز شیرازی آرام. بررسی رابطه تیپ شخصیتی D و ابعاد آن با افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان شاهینشهر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (1) :18-28
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-414-fa.html
1- دانشگاه شاهد تهران ، n.yaralahi@yahoo.com
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (5684 مشاهده)
مقدمه: افسردگی یکی از شایعترین و ناتوانکنندهترین مشکلات نوجوانان است. پژوهشها نشان دادهاند که عوامل شخصیتی میتوانند تغییرات خلقی را در طول زمان پیشبینی کنند و برخی تیپهای شخصیتی نسبت به ابتلا به اختلالات روانی از سایر تیپها مستعدتر هستند.
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه میان تیپ شخصیتی D و ابعاد آن با افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم بود.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان شاهینشهر در سال 96-95 بود که از بین آنها 126 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.
ابزار: ابزار پژوهش پرسشنامه تیپ شخصیتی D دنولت با دو بعد عواطف منفی (NA) و بازداری اجتماعی (SI) و پرسشنامه افسردگی بک-II بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه روش گامبهگام با استفاده از نرمافزار SPSS-23 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیتی D و هریک از ابعاد آن (NA و SI) با افسردگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون مشخص کرد که از میان مؤلفههای تیپ شخصیتی D، عواطف منفی میتواند افسردگی را بهطور معناداری پیشبینی نماید (001/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و اهمیت دوره نوجوانی، لازم است راهبردهایی مؤثر و متناسب با ویژگیهای شخصیتی افراد جهت کاهش عواطف منفی و تقویت روابط اجتماعی سالم در محیطهای خانوادگی، اجتماعی و آموزشی آنان در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/29 | پذیرش: 1397/1/14 | انتشار: 1397/1/14