دوره 4، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 23-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naderi H, dehghan H, Ghaderi M, Momeni F. An investigation of students' sleep quality with mediating role of metacognitions. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2017; 4 (2) :12-23
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-282-fa.html
نادری حبیب الله، دهقان حمیدرضا، قادری محمد، مومنی فاطمه. کیفیت خواب دانشجویان با نقش میانجی فراشناخت ها. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1396; 4 (2) :12-23

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-282-fa.html


1- دانشگاه مازندران، بابلسر ، h.naderi@umz.ac.ir
2- دانشگاه مازندران، بابلسر
3- دانشگاه فرهنگیان کرمان
چکیده:   (4738 مشاهده)

سابقه و هدف: بی­خوابی یا کیفیت خواب نامناسب می‌تواند به پیامدهای ناگواری همچون حواس­پرتی، غیبت از کلاس، افت عملکرد تحصیلی و نهایتاً صدمه به‌سلامت جسمی یا روانی دانشجویان منجر ­گردد. هدف این پژوهش بررسی کیفیت خواب دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجی فراشناخت­ها بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود. نمونه پژوهش شامل 230 دانشجوی دختر و پسر بود که بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از شاخص کیفیت خواب و فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت‌ها و جهت کشف رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که بیش از 58% دانشجویان کیفیت خواب نامطلوب داشتند. همچنین نتایج تحلیل همبستگی نشان داد، بین متغیرهای سن، تحصیلات، مصرف دخانیات، نمره کل باورهای فراشناختی و برخی از مؤلفه‌های آن با انواع مشکلات خواب دانشجویان همبستگی معنادار وجود داشت. دراین‌بین، متغیر سطح تحصیلات به‌صورت منفی و معنی‌دار (214/0- β= و 05/0) و متغیرهای مصرف دخانیات (132/0 β=و 05/0) و باورهای منفی درباره خطرناک بودن افکار (244/0 β=و 01/0) به‌صورت مثبت و معنی‌دار کیفیت خواب دانشجویان را پیش‌بینی کردند. نتیجه گیری: به نظر می­رسد که باورهای فراشناختی می­توانند از طریق محدود کردن فرد در انتخاب و اجرای راهبردهای شناختی بر روی تجربه علائم ادراک‌شده منفی، بر بهبود خواب دانشجویان تأثیر داشته باشند.

متن کامل [PDF 596 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2076 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/24 | پذیرش: 1396/3/29 | انتشار: 1396/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb