دوره 12، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hejret S, Hassan Gharibi H, Rahmani S. The effectiveness of Emotion Regulation Training in Reducing Job Burnout of Elementary School Teachers. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (3)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2370-fa.html
هجرت سروه، غریبی حسن، رحمانی سیف الله. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر میزان کاهش فرسودگی شغلی معلمان دوره ابتدایی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (3)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2370-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، hejratserveh1362@gmail.com
2- استادیار گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3- استادیار گروه روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (58 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی شغلی و دشواری تنظیم هیجانی ناسازگارانه، سلامت و رفاه معلمان را به خطر می‌اندازد و نیز مانعی بزرگ بر مسیر رشد و پیشرفت تعلیم‌وتربیت و به‌تبع آن دانش‌آموزان می‌شود.
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی شغلی معلمان انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی و طرح‌های ‌آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻛﻠﻴﻪ معلمان ابتدایی شهر سنندج بود که برابر با 1028 نفر بودند. برای بررسی وضعیت فرسودگی شغلی طبق جدول کرجسی و مورگان به‌صورت تصادفی نمونه‌ای 253 نفری انتخاب شد. سپس به روش نمونه‌گیری هدفمند 34 نفر که نمرات بالاتری در فرسودگی شغلی داشتند، انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی و مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (1981) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس با نرم‌افزار SPSS21 استفاده شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون به‌عنوان کووریت، میانگین نمرات مشارکت‌کنندگان در پس‌آزمون دارای تفاوت معنادار می‌باشد (P˂0/05) که همین امر تأثیر آموزش تنظیم هیجانی را در تنظیم هیجانی نشان می‌دهد.

نتیجه­‌گیری: طبق نتایج آموزش تنظیم هیجانی بر کاهش فرسودگی شغلی تأثیرگذار است و باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان بیان داشت که دشواری راهبردی تنظیم‌شناختی هیجان می‌تواند عاملی در جهت رشد فرسودگی شغلی معلمان باشد که این امر را می‌توان از طریق آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی برای تقویت هیجانات مثبت و کاهش هیجانات منفی به حداقل رساند و از فرسودگی شغلی معلمان جلوگیری نمود. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/26 | پذیرش: 1403/8/29 | انتشار: 1404/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb