دوره 12، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khosravi A, Dastbaz A, Soleimani B. The structural model of adolescent risk-taking based on basic beliefs, family communication patterns, and self-assertion with the mediating role of cognitive emotion regulation. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (3)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2318-fa.html
خسروی آرزو، دست باز انور، سلیمانی برزان. مدل ساختاری خطرپذیری نوجوانان بر اساس باورهای اساسی، الگوهای ارتباطی خانواده و ابراز وجود با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (3)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2318-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران، ، Anvardastbaz@uok.ac.ir
3- . کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
چکیده:   (100 مشاهده)
مقدمه: نوجوانی با چالش‌ها، بحران‌ها و تنش‌هایی همراه است که می‌تواند به خطرپذیری در زندگی فرد و اطرافیان بینجامد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل ساختاری خطرپذیری نوجوانان بر اساس باورهای اساسی، ابراز وجود و الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر کمی و با روش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش­آموزان مقطع متوسطه اول و دوم  شهر سنندج در سال تحصیلی 1402-1401 بودند، بدین منظور 229 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه­های باورهای اساسی (1992)، ابراز وجود (1975)، تنظیم شناختی هیجان (2007)، الگوی ارتباطی خانواده (1997) و خطرپذیری نوجوانان (2007) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از معادلات ساختاری در نرم افزارهای Spss-26 و Amos-26 استفاده شد.
یافته­‌ها: تأثیر راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان بر خطرپذیری، منفی و معناداری(05/0>p و 396/0-=β)، در حالی که تأثیر راهبردهای منفی (05/0>p و 196/0=β) و هم‌نوایی (05/0>p و 439/0=β) بر خطرپذیری مثبت و معنادار بود. همچنین باورهای اساسی، ابراز وجود و تعامل گفت‌وشنود از طریق راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان به‌طور غیرمستقیم بر خطرپذیری تأثیرگذار بودند (05/0>p).
نتیجه‌­گیری: براساس یافته­های پژوهش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نقش واسطه‌ای مهمی در تأثیر باورهای اساسی، الگوهای ارتباطی خانواده و ابراز وجود بر خطرپذیری نوجوانان دارند. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی مدرسه‌محور با هدف تقویت راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و مهارت‌های ارتباطی جهت کاهش خطرپذیری نوجوانان تدوین و اجرا شوند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/2 | پذیرش: 1403/7/2 | انتشار: 1404/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb