دوره 12، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezai A, Dehghani A, Haghayegh S A. The effect of play therapy package based on executive functions on physical activity of obese children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (2)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2278-fa.html
رضائی آریان، دهقانی اکرم، حقایق سیّد عباس. اثر بسته بازی‌درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر فعالیت بدنی کودکان چاق. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (2)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2278-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی، گروه روان‎شناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.. ، aryan.rezai@gmail.com
2- استادیار، گروه روان‎شناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3- دانشیار، گروه روان‎شناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده:   (2256 مشاهده)
مقدمه: فعالیت بدنی یکی از مولفه‌های مهم در درمان کودکان چاق محسوب می‌شود و بنابراین ارتقاء آن اهمیت بسیاری دارد.
هدف: این پژوهش به‌منظور بررسی اثر بسته بازی‌درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر فعالیت بدنی کودکان چاق انجام شد.
روش: روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش-آزمون، پس-آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش کلیه مراجعه‌کنندگان به مراکز سلامت ایرانیان-شهر اصفهان در فاصله نیمه دوّم سال 1400 تا نیمه نخست سال 1401 بودند. 45 زوج والد-کودک چاق به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به‎صورت تصادفی ساده به 2 گروه آزمایش (22 زوج) و گواه (23 زوج)، گمارده شدند. کلیه والدین مونث و میانگین سن آنها 64/34 سال بود. متوسط سن کودکان از هر 2 جنسیّت 41/9 سال بود. همزمان با سنجش‌های هفتگی قد و وزن 2 گروه، گروه آزمایش 11 جلسه 45 دقیقه‎ای آموزش بسته بازی‌درمانی را دریافت نمودند ولی گروه گواه هیچگونه مداخله‌ای دریافت ننمودند. ابزار سنجش مقیاس لذت از فعالیت بدنی (مور و همکاران، 2009)، بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS­29 و روش‌های آماری مجذور کای و تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازه‌گیری مکرر در سطح معناداری 0۵/0 انجام شد.
یافته‌­ها: یافته‌ها نشان دادند میان 2 گروه تفاوت معناداری از لحاظ داده‌های جمعیت‌شناختی وجود ندارد. همچنین مشخص شد بسته بازی‌درمانی بر ارتقاء فعالیت بدنی کودکان چاق تاثیر معناداری (05/0>P)، دارد.

نتیجه‌­گیری: براساس نتایج این پژوهش، آموزش بسته بازی‌درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی تاثیر معناداری بر ارتقاء فعالیت بدنی کودکان چاق دارد و بنابراین می‌توان از آن در ارتقاء فعالیت بدنی کودکان چاق استفاده نمود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/25 | پذیرش: 1403/4/19 | انتشار: 1404/3/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb