Asadi M R, Ebadi M, Ghaseminejad M A, Asadi A M. Presenting a Structural Model of Online Gaming Addiction based on Social Rejection and Cognitive Ability with the Mediating Role of Emotional Avoidance. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (1) :26-41
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2206-fa.html
اسدی محمدرضا، عبادی متینه، قاسمینژاد محمدعلی، اسدی امیرمسعود. ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس طرد اجتماعی و توانمندی شناختی با نقش میانجی اجتناب هیجانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (1) :26-41
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2206-fa.html
1- 1. کارشناس ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، E-mail: smrasadi@uma.ac.ir
2- دانشجوی دکتری، روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- 3. دکترای روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی، فارس، ایران
4- 4. دانشجوی کارشناسی مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، اردبیل، ایران.
چکیده: (528 مشاهده)
مقدمه: استفاده بیمارگونه از بازیهای رایانهای در سالهای اخیر به یکی از مهمترین دغدغههای متخصصان در حوزه سلامت روان تبدیل شده است.
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس طرد اجتماعی و توانمندی شناختی با نقش میانجی اجتناب هیجانی بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که 226 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به بازیهای آنلاین وانگ و چانگ (2002)، تواناییهای شناختی نجاتی (1392)، طرد اجتماعی همسال لو- ویسل و همکاران (2013) و پرسشنامه اجتناب هیجانی کندی (2015) جمعآوری، با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و Amos نسخه 22 تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ضرایب مسیرهای مستقیم طرد اجتماعی (18/0β=، 004/0 P=) و توانمندی شناختی به اجتناب هیجانی (62/0β=، 001/0 P<)، طرد اجتماعی (50/0β=، 001/0 P<)، توانمندی شناختی (25/0β=، 009/0 P=) و اجتناب هیجانی به اعتیاد به بازیهای آنلاین (39/0β=، 001/0 P<) معنیدار بود. نتایج اثرات غیر مستقیم نیز نشان داد که اجتناب هیجانی در این مدل نقش میانجیگری دارد (005/0 P<).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که طرد اجتماعی و توانمندی شناختی از طریق میانجیگری اجتناب هیجانی بر اعتیاد به بازیهای آنلاین اثر میگذارند؛ بنابراین برگزاری کارگاههایی با هدف کاهش و پیشگیری از اعتیاد بهبه بازیهای آنلاین توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/23 | پذیرش: 1402/11/29 | انتشار: 1403/2/12