دوره 11، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 41-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi M R, Ebadi M, Ghaseminejad M A, Asadi A M. Presenting a Structural Model of Online Gaming Addiction based on Social Rejection and Cognitive Ability with the Mediating Role of Emotional Avoidance. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (1) :26-41
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2206-fa.html
اسدی محمدرضا، عبادی متینه، قاسمی‌نژاد محمدعلی، اسدی امیرمسعود. ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازی‌های آنلاین بر اساس طرد اجتماعی و توانمندی شناختی با نقش میانجی اجتناب هیجانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (1) :26-41

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2206-fa.html


1- 1. کارشناس ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، E-mail: smrasadi@uma.ac.ir
2- دانشجوی دکتری، روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- 3. دکترای روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی، فارس، ایران
4- 4. دانشجوی کارشناسی مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (528 مشاهده)
مقدمه: استفاده بیمارگونه از بازی­های رایانه­ای در سال­های اخیر به یکی از مهم­ترین دغدغه­های متخصصان در حوزه سلامت روان تبدیل شده است.
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازی­های آنلاین بر اساس طرد اجتماعی و توانمندی شناختی با نقش میانجی اجتناب هیجانی بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‏‌ی‏ آماری شامل تمامی دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402-‏ 1401 بود که 226 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌‏ها با استفاده از پرسشنامه­های اعتیاد به بازی‌های آنلاین وانگ و چانگ (2002)، توانایی­های شناختی نجاتی (1392)، طرد اجتماعی همسال لو- ویسل و همکاران (2013) و پرسشنامه اجتناب هیجانی کندی (2015) جمع­آوری، با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS نسخه 20 و Amos نسخه 22 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که ضرایب مسیرهای مستقیم طرد اجتماعی (18/0β=، 004/0 P=) و توانمندی شناختی به اجتناب هیجانی (62/0β=، 001/0 P<)، طرد اجتماعی (50/0β=، 001/0 P<)، توانمندی شناختی (25/0β=، 009/0 P=) و اجتناب هیجانی به اعتیاد به بازی­های آنلاین (39/0β=، 001/0 P<) معنی­دار بود. نتایج اثرات غیر مستقیم نیز نشان داد که اجتناب هیجانی در این مدل نقش میانجی­گری دارد (005/0 P<).
 نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که طرد اجتماعی و توانمندی شناختی از طریق میانجی­گری اجتناب هیجانی بر اعتیاد به بازی­های آنلاین اثر می­گذارند؛ بنابراین برگزاری کارگاه­‌هایی با هدف کاهش و پیشگیری از اعتیاد به‌به بازی­های آنلاین توصیه می­‌شود.
متن کامل [PDF 1228 kb]   (471 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/23 | پذیرش: 1402/11/29 | انتشار: 1403/2/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb