مقدمه: بسیاری از مشکلات خانوادهها و جوامع کنونی ریشه در ناسازگاریهای نوجوانان دارد. شناخت عوامل مؤثر بر سازگاری بهویژه در دوره نوجوانی که انحرافات رفتاری شدت مییابد از اهمیت زیادی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی نوجوانان تیزهوش انجام شد.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مدارس سمپاد (تیزهوشان) دوره متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که از دانش آموزان تیزهوشی که به فراخوان پژوهشگر جواب مثبت داده و در معیار سازگاری نمره زیر 15 کسب کرده بودند به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه هفتگی و هر جلسه 90 دقیقه تحت مداخله قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر (1995) و پرسشنامه سازشیافتگی سینها و سینگ (1993) بود. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و تحلیل کوواریانس و نسخه 22 نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت بهصورت معناداری موجب افزایش نمره کلی سازگاری (45/44 F=، 01/0 > p)، سازگاری عاطفی (87/32 F=، 01/0 > p)، سازگاری اجتماعی (83/8 F=، 01/0 > p) و سازگاری تحصیلی (54/23 F=، 01/0 > p) در نوجوانان تیزهوش شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق، درمانگران و متخصصان سلامت میتوانند از برنامه آموزش گروهی مبتنی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت برای بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت بهویژه افزایش سازگاری در نوجوانان استفاده نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |