Beygrezaei M, Ofoghi M. The effect of eight weeks of central stability exercises on sensory-motor development of children with high-functioning autism spectrum disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (2) :78-92
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2088-fa.html
1- کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Mb.rezaei70@yahoo.com
2- . دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده: (806 مشاهده)
مقدمه: مشکلات حسی- حرکتی یکی از ویژگیهای برجستهی اختلالات طیف اوتیسم است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر رشد حسی حرکتی کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-6 سال مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعهکننده به مراکز توانبخشی اوتیسم شهر تهران در سال 1402 بودند که تعداد 24 کودک اوتیسم با عملکرد بالا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از آموزش هشت جلسهای تمرینات ثبات مرکزی با آزمونهای نیمرخ حسی2 و تست تبحر حرکتی برونینکز- ازرتسکی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره و از طریق نسخه 22 نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی باعث ارتقای رشد حسی در کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا میشود (01/0P<)؛ و نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که مقدار F بهدست آمده برای هر سه بعد رشد حرکتی شامل مهارت حرکتی درشت، مهارت حرکتی ظریف و هماهنگی اندام فوقانی معنادار شده است (01/0P<)
نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان گفت که تمرینات ثبات مرکزی یکی از روشهای کارآمد برای رشد مهارتهای حسی و حرکتی کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا است که میتواند در مراکز توانبخشی و آموزش ویژه این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/7 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1403/3/1