Pourabadei P, Amraei K, Mahmoodkhani M, Ghazanfari F. Effectiveness of interventions of cognitive training, cranial electrical stimulation (CES) and their combination on attention and delayed memory of patients with mild cognitive impairment (MCI). Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (4) :49-63
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2067-fa.html
پورابادئی پریسا، امرایی کوروش، محمودخانی مهدی، غضنفری فیروزه. اثربخشی مداخلات آموزش شناختی، تحریک الکتریکی جمجمهای و ترکیب آنها بر توجه و حافظه تأخیری افراد مبتلابه آسیب خفیف شناختی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (4) :49-63
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2067-fa.html
1- دانشجوی دکتری ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2- دانشیار ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3- استادیار،گروه جراحی اعصاب،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. اصفهان. ایران.
4- استاد ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، firoozeh.ghazanfari@yahoo.com
چکیده: (1609 مشاهده)
مقدمه: نقص خفیف شناختی (MCI) از نیمرخهای شناختی سالمندی است که نیازمند رسیدگی و درمان است. ازجمله انواع درمانهای توانبخشی شناختی میتوان به تحریک مغزی غیرتهاجمی و آمورش مغزی در درمان نقص خفیف شناختی اشاره نمود.
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی مداخلات آموزش شناختی، تحریک الکتریکی جمجمهای و ترکیب آنها بر توجه و حافظه تأخیری افراد مبتلابه آسیب خفیف شناختی است.
روش: این پژوهش طرح تجربی مورد منفرد، از نوع مقایسه درمانهای چندگانه با پیگیری است. جامعه آماری شامل سالمندان مبتلابه نقص خفیف شناختی مراجعهکننده به کلینیک حافظه بیمارستان مدرس اصفهان سال1402 میباشد. مطابق با طرح پژوهش ، دو بیمار به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و درمانهای سهگانه با توالی تحریک الکتریکی جمجمهای، درمان ترکیبی شامل آموزش مغزی به همراه تحریک الکتریکی جمجمهای و آموزش مغزی برای آنها اجرا گردید.
یافتهها: نتایج مرحله پیگیری نفر اول و دوم برای متغیر توجه به ترتیب100PND1= ؛ 05/19 RCI1=؛ 100PND2= ؛ 05/19RCI2= و برای متغیر حافظه تأخیری نفر اول و دوم به ترتیب برابر است با: 100PND1=؛ 13RCI1=؛ 100PND2=؛ 15RCI2= بنابراین چیدمان درمانی تحریک الکتریکی جمجمهای؛ درمان ترکیبی و آموزش مغزی بر توجه و حافظه تأخیری تأثیر مثبت معناداری دارد.
نتیجهگیری: تحریک الکتریکی جمجمهای با تأثیر بر انتقالدهندههای عصبی و شبکههای نورونی زمینه را برای اثرگذاری آموزش مغزی از طریق ایجاد سیناپسهای جدید و تغییر در آرایش دندریتی فراهم میکند درنتیجه اثرات همافزایی آنها به بهبود رفتارهای شناختی میانجامد.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/6 | پذیرش: 1403/6/26 | انتشار: 1403/7/1