Bamdad M, Esmaeili A, Ghadampour E. The effectiveness of emotion regulation training on the family quality of life of mothers with children with autism and separation anxiety disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (3) :29-42
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2022-fa.html
بامداد مریم، اسماعیلی علی، قدم پور عزت الله. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (3) :29-42
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2022-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ali.esmaeili@atu.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
چکیده: (3132 مشاهده)
مقدمه: وقوع اختلالهای رشدی در کودکان، بر مراقبین اصلی مانند مادر، فشارهای بیشتری را وارد میکند و به نظر میرسد تنظیم هیجان از جمله عوامل مؤثر در کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی مراجعهکننده به مطبهای خصوصی روانپزشکان شهرستان بروجرد در سال 1399 بود، که از میان آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با همگن سازی در دو گروه قرار گرفتند. شرکت کنندگان جهت پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس کیفیت زندگی خانوادگی مرکز بیچ (2006) پاسخ دادند. بعد از 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش تنظیم هیجان برای مادران گروههای آزمایش، برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-24 استفاده شد.
یافتهها: در پژوهش حاضر میانگین نمره کیفیت زندگی در مرحله پس آزمون در گروه مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی به طور معناداری از مادران گروه گواه بیشتر بود (001/0P= و 194/21f=). نتایج آزمون بونفرونی و مقایسه میانگینها نشان میدهد که میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مادران دارای فرزند اوتیسم بیشتر از گروه مادران دارای فرزند با اختلال اضطراب جدایی بود (012/0=P).
نتیجهگیری: آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی مؤثر است و برای مادران دارای کودکان دچار اختلالهای عصب- رشدی و اختلالهای دلبستگی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/7 | پذیرش: 1402/6/26 | انتشار: 1403/5/1