دوره 11، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 42-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bamdad M, Esmaeili A, Ghadampour E. The effectiveness of emotion regulation training on the family quality of life of mothers with children with autism and separation anxiety disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (3) :29-42
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2022-fa.html
بامداد مریم، اسماعیلی علی، قدم پور عزت الله. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (3) :29-42

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2022-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ali.esmaeili@atu.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
چکیده:   (3132 مشاهده)
مقدمه: وقوع اختلال­های رشدی در کودکان، بر مراقبین اصلی مانند مادر، فشارهای بیشتری را وارد می­کند و به نظر می­رسد تنظیم هیجان از جمله عوامل مؤثر در کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی مراجعه­کننده به مطب‌های خصوصی روانپزشکان شهرستان بروجرد در سال 1399 بود، که از میان آنها 30 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و با همگن سازی در دو گروه قرار گرفتند. شرکت کنندگان جهت پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس کیفیت زندگی خانوادگی مرکز بیچ (2006) پاسخ دادند. بعد از 8 جلسه 120 دقیقه­ای آموزش تنظیم هیجان برای مادران گروه­های آزمایش، برای تحلیل داده­ها از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-24 استفاده شد.
یافته‌­ها: در پژوهش حاضر میانگین نمره کیفیت زندگی در مرحله پس آزمون در گروه مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی به طور معناداری از مادران گروه گواه بیشتر بود (001/0P= و 194/21f=). نتایج آزمون بونفرونی و مقایسه میانگین­ها نشان می­دهد که میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مادران دارای فرزند اوتیسم بیشتر از گروه مادران دارای فرزند با اختلال اضطراب جدایی بود (012/0=P).
نتیجه­‌گیری: آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی مؤثر است و برای مادران دارای کودکان دچار اختلال­های عصب- رشدی و اختلال­های دلبستگی پیشنهاد می­شود.

 
متن کامل [PDF 995 kb]   (4941 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/7 | پذیرش: 1402/6/26 | انتشار: 1403/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb