دوره 10، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 6 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KhalilAhmadi M, Azimzadeh E, Molanorozi K. The effects of manipulating sensory afferent information and cognitive dual tasks on postural control. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 10 (6) :1-11
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1912-fa.html
خلیل احمدی مریم، عظیم زاده الهام، ملانوروزی کیوان. تاثیر دستکاری اطلاعات آوران حسی و تکلیف دوگانه شناختی بر کنترل پاسچر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (6) :1-11

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1912-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار ‌حرکتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه رفتار‌ حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، Elhamazimzadeh@gmail.com
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1087 مشاهده)
مقدمه:  تعامل پیچیده سیستم‌های عصبی، حسی، اسکلتی- عضلانی و بار شناختی حافظه منجر به حفظ و ثبات کنترل پاسچر در افراد می‌شود.
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر دستکاری اطلاعات آوران حسی و تکلیف دوگانه شناختی بر کنترل پاسچر بود.                       
روش: روش تحقیق حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل دختران ۱۲-۱۰ سال منطقه یک شهر تهران در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود، که تعداد ۳۰ نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه با و بدون تکلیف دوگانه شناختی جایدهی شدند. جهت سنجش کنترل پاسچر از دستگاه تعادل­ سنج بایودکس استفاده شد. آزمودنی‌ها در سه شرایط ایستادن روی سطح سخت با چشم باز، چشم بسته و ایستادن روی فوم با چشم باز مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد اثر اصلی گروه معنادار نبود (۰/۰۹=
P)، اما اثر اصلی شرایط و اثر متقابل گروه و شرایط (۰/۰۱=P) معنادار بود. همچنین نتایج مربوط به شاخص کنترل پاسچر در جهت جلو- عقب نتایج نشان داد اثر اصلی گروه (P=۰/۰۴, F(۱,۲۸)=۴/۴۱)، اثر اصلی شرایط (P=۰/۰۰۱, F(۵,۱۴۰)=۱۷۴/۹۴) و اثر متقابل گروه و شرایط (P=۰/۰۲, F(۵,۱۴۰)=۲/۶۹) معنادار بود.
نتیجه‌گیری: براساس نتایح بینایی و تکالیف دوگانه شناختی از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر کنترل پاسچر بود، به‌طوریکه انجام تکالیف ثانویه شناختی منجر به کاهش شاخص ثبات کنترل پاسچر در دختران شد. لذا پیشنهاد می‌شود جهت افزایش میزان بار شناختی در افراد از تمرینات چند حسی جهت افزایش ظرفیت توجهی افراد استفاده شود.
متن کامل [PDF 850 kb]   (400 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/13 | پذیرش: 1402/6/27 | انتشار: 1402/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb