دوره 11، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 98-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehranmanesh M, Vaezmousavi M, Aslankhani M A. Effectiveness of linear and non-linear training on psychological factors related to learning: A Systematic Review. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (3) :84-98
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1830-fa.html
مهران منش مهراب، واعظ موسوی سید محمد کاظم، اصلانخانی محمد علی. اثربخشی آموزش‌های خطی و غیرخطی بر عوامل روانشناختی مرتبط با یادگیری: یک مطالعه مروری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (3) :84-98

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1830-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران ، Mohammadvaezmousavi@gmail.com
3- استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (2769 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت­های یادگیری در آموزش غیرخطی، رشد فراگیران را از طریق مراحل یادگیری و پیامدهای مهم در سازماندهی شیوه­ها، دستورالعمل ها و بازخورد ها در نظر می­گیرند. با این حال روش آموزش خطی روش مرسومی است که دارای مزایای متعدد دیگری است که از سال­ها پیش مورد استفاده قرار گرفته است.
هدف: این مطالعه در نظر دارد تا به مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عوامل روانشناختی مرتبط با یادگیری بپردازد.
روش: در این پژوهش با رجوع به پایگاه­های اطلاعات علمی، مقالات پیرامون موضوع تحقیق از سال 2000 تا 2020 در داخل و خارج از ایران جستجو شد. در جستجوی اولیه براساس کلیدواژه­های مدنظر پژوهش، تعداد 226 عنوان مطالعه جمع­آوری گردید. بر اساس معیارهای ورود و خروج عناوین بررسی شدند و پس از حذف موارد تکراری و غیرمرتبط تعداد 17 مطالعه، به عنوان نمونه آماری برای تحلیل نهایی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها : با توجه به مطالعات موجود و بررسی آنها به نظر می­رسد که باید تحقیقات بیشتری با رویکرد کیفی در این حوزه صورت پذیرد چراکه بسیاری از متغیرها در دنیای حقیقی کیفی هستند و غالباً به سختی می­توان آنها را به صورت کمی ارزش گذاری کرد. همچنین نتایج نشان داد هر دو رویکرد تأثیر قابل قبولی بر عوامل روانشناختی مرتبط بر یادگیری دارند که اغلب مطالعات برتری نسبی را به روش آموزش غیرخطی داده بودند.
نتیجه‌گیری:  با توجه به اثربخشی هر دو رویکرد لازم است تا تحقیقات بعدی معطوف به یافتن سهم اثر هر یک از رویکردها بر عوامل روانشناختی مرتبط با یادگیری قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 867 kb]   (4672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/2 | پذیرش: 1401/11/26 | انتشار: 1403/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb