Mehranmanesh M, Vaezmousavi M, Aslankhani M A. Effectiveness of linear and non-linear training on psychological factors related to learning: A Systematic Review. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (3) :84-98
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1830-fa.html
مهران منش مهراب، واعظ موسوی سید محمد کاظم، اصلانخانی محمد علی. اثربخشی آموزشهای خطی و غیرخطی بر عوامل روانشناختی مرتبط با یادگیری:
یک مطالعه مروری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (3) :84-98
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1830-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران ، Mohammadvaezmousavi@gmail.com
3- استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (2795 مشاهده)
مقدمه: پیشرفتهای یادگیری در آموزش غیرخطی، رشد فراگیران را از طریق مراحل یادگیری و پیامدهای مهم در سازماندهی شیوهها، دستورالعمل ها و بازخورد ها در نظر میگیرند. با این حال روش آموزش خطی روش مرسومی است که دارای مزایای متعدد دیگری است که از سالها پیش مورد استفاده قرار گرفته است.
هدف: این مطالعه در نظر دارد تا به مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عوامل روانشناختی مرتبط با یادگیری بپردازد.
روش: در این پژوهش با رجوع به پایگاههای اطلاعات علمی، مقالات پیرامون موضوع تحقیق از سال 2000 تا 2020 در داخل و خارج از ایران جستجو شد. در جستجوی اولیه براساس کلیدواژههای مدنظر پژوهش، تعداد 226 عنوان مطالعه جمعآوری گردید. بر اساس معیارهای ورود و خروج عناوین بررسی شدند و پس از حذف موارد تکراری و غیرمرتبط تعداد 17 مطالعه، به عنوان نمونه آماری برای تحلیل نهایی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها : با توجه به مطالعات موجود و بررسی آنها به نظر میرسد که باید تحقیقات بیشتری با رویکرد کیفی در این حوزه صورت پذیرد چراکه بسیاری از متغیرها در دنیای حقیقی کیفی هستند و غالباً به سختی میتوان آنها را به صورت کمی ارزش گذاری کرد. همچنین نتایج نشان داد هر دو رویکرد تأثیر قابل قبولی بر عوامل روانشناختی مرتبط بر یادگیری دارند که اغلب مطالعات برتری نسبی را به روش آموزش غیرخطی داده بودند.
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی هر دو رویکرد لازم است تا تحقیقات بعدی معطوف به یافتن سهم اثر هر یک از رویکردها بر عوامل روانشناختی مرتبط با یادگیری قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/8/2 | پذیرش: 1401/11/26 | انتشار: 1403/5/1