دوره 10، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 67-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghavampour Hashemi S M, Mohammadzadeh Admolai R, Bagheri Kaboodkola M. The effectiveness of cognitive behavioral therapy on behavioral inhibition and self-efficacy in children with specific learning disorders. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (3) :54-67
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1775-fa.html
قوام پور هاشمی سیده مریم، محمد زاده ادملایی رجبعلی، باقری کبود کلا مریم. اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بازداری رفتاری و خوداثرمندی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (3) :54-67

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1775-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، R.mohammadzadeh@pnu.ac.ir
چکیده:   (757 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری خاص از مهم‌ترین اختلالهای دوران مدرسه است که حدود ۲ تا ۱۰ درصد از کودکان مبتلا به این اختلال هستند.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بازداری رفتاری و خوداثرمندی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر ابتدایی ۱۰ تا ۱۲ ساله مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری آموزش‌و‌پرورش شهر بابل در سال ۱۴۰۰ بود (۲۰۷ نفر)، که تعداد ۳۰ نفر از آنان به صورت در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت گردآوری داده‌ها از آزمون برو/ نرو (بازداری رفتاری) هافمن (۱۹۸۴) و پرسشنامه خوداثرمندی موریس (۲۰۰۱) استفاده شد. برنامه درمان شناختی رفتاری در ۱۰ ﺟﻠﺴﻪ ۴۵ دقیقه‌ای براساس مدل سیلر (۲۰۰۸) صرفاً بر روی گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) و نرم‌افزار
SPSS نسخه ۱۸ مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در بازداری رفتاری و خوداثرمندی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تفاوت معنی‌داری وجود دارد (۰/۰۱>
P). به طور کلی درمان شناختی رفتاری بر بازداری رفتاری و خوداثرمندی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تأثیر معنی‌داری داشت (۰/۰۱>P).
نتیجهگیری: مطابق با یافته‌ها درمان شناختی رفتاری بر بازداری رفتاری و خوداثرمندی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص مؤثر بود؛ بنابراین توجه به نقش درمان شناختی رفتاری در ایجاد تغییرات در سیستم بازداری رفتاری و خوداثرمندی تلویحات درمانی مهمی را در بر دارد.

متن کامل [PDF 636 kb]   (722 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/16 | پذیرش: 1402/3/28 | انتشار: 1402/5/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb