دوره 9، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 117-105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mardoukhi D, Hashemi T, Khanjani Z. Effectiveness of emotional-social skills traning in psychological distress and social isolation by moderating the coping styles in symptoms of depressed adolescents. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 9 (6) :105-117
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1653-fa.html
مردوخی دانا، هاشمی تورج، خانجانی زینب. اثربخشی آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی بر انزوای اجتماعی و آشفتگی روانشناختی با تعدیل‌گری سبک‌های مقابله‌ای در نوجوانان دارای نشانه‌های افسردگی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (6) :105-117

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1653-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، Danamardokhy73@gmail.com
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1243 مشاهده)
مقدمه: اختلال افسردگی با پیامدهای مختلفی مانند آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی همراه است که رفع آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­‌های هیجانی- ­اجتماعی بر آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی در نوجوانان دارای نشانه­‌های افسردگی با تعدیل‌­گری سبک‌­های مقابله‌­ای انجام شد.
روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با دو گروه آزمایشی بود. جامعه آماری دانش‌­آموزان پسر مبتلا به افسردگی شهرستان بانه با دامنه سنی ۱۶- ۱۸ سال، در سال ۱۳۹۹ بودند که ۳۰ نفر به‌صورت هدفمند و غربالگری براساس نتایج مقیاس سبک­‌های مقابله­‌ای لازاروس و فولکمن به عنوان نمونه آماری انتخاب و به دو گروه ۱۵ نفری (هیجان‌مدار و مسئله‌دار) تقسیم شدند. پرسشنامه­‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه انزوای اجتماعی بود. برای تحلیل داده‌­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با کمک نرم­‌افزار
SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­‌های هیجانی- اجتماعی بر بهبود آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی اثربخش بود. همچنین سبک­‌های مقابله­‌ای اثر آموزش مهارت­‌های هیجانی- اجتماعی را بر آشفتگی روانشناختی و نشانه‌­های انزوای اجتماعی تعدیل می‌­کند (۰/۰۵>
P).
نتیجه­‌گیری: یافته­‌های این مطالعه نشان داد که آموزش مهارت­‌های هیجانی و اجتماعی به نوجوانان دارای نشانه‌­های افسردگی مفید و باعث کاهش آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی می­‌شود و در این تغییرات نوع سبک­‌های مقابله‌­ای نیز تأثیرگذار بود. پیشنهاد می­‌شود آموزش مهارت­‌های هیجانی- اجتماعی در برنامه درمانی نوجوانان مبتلا به افسردگی گنجانده شود.
متن کامل [PDF 539 kb]   (858 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/9 | پذیرش: 1401/10/21 | انتشار: 1401/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb