Barati Mashhadi B, Pourshahbaz A, Shakiba S. Investigating the persian-version psychometric properties of the emotion regulation questionnaire (ERQ) and social skills among children and adolescents who suffer from autism spectrum disorder (SPD). Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :133-146
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1616-fa.html
براتی مشهدی بهنام، پورشهباز عباس، شکیبا شیما. بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان و مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :133-146
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1616-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، Apourshahbaz@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده: (2842 مشاهده)
مقدمه: نقص در روابط بین فردی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال اوتیسم از مهمترین مشکلات در این افراد است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان و مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی در زمره پژوهشهای توسعهای و از نوع روانسنجی بود. جامعه شامل تمام بیماران مبتلا به اوتیسم شهر تهران در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود، که تعداد ۲۲۲ کودک و نوجوان مبتلا به اختلال اوتیسم به صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم هیجان و مهارتهای اجتماعی (۲۰۱۵)، ارتباط اجتماعی (۲۰۰۳) و مهارت اجتماعی (۱۹۸۳) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار، تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی، روایی همگرا، پایایی و نرمافزارهای SPSS نسخه ۲۴ و Amos نسخه ۱۹ استفاده شد.
یافتهها: نتیجه تحلیل عاملی نشان دهنده تائید تک عاملی بودن پرسشنامه که در مجموع ۰/۵۴ آن را تبیین میکرد. پایایی به روش میزان آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۰/۹۷، اعتبار همگرای فرم والدین این مقیاس با مهارت اجتماعی ۰/۶۳ و ارتباط اجتماعی ۰/۴۹ بدست آمد، که نشاندهنده روایی ملاک و همزمان این پرسشنامه بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشاندهنده کفایت ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان و مهارتهای ارتباطی از نظر تشخیص ویژگیهای هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم بود. پژوهشهای آینده میتوانند از این ابزار برای اهداف تشخیصی و درمانی در بیماران مبتلا به اوتیسم استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/14 | پذیرش: 1402/6/13 | انتشار: 1402/6/26