دوره 10، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 146-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati Mashhadi B, Pourshahbaz A, Shakiba S. Investigating the persian-version psychometric properties of the emotion regulation questionnaire (ERQ) and social skills among children and adolescents who suffer from autism spectrum disorder (SPD). Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :133-146
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1616-fa.html
براتی مشهدی بهنام، پورشهباز عباس، شکیبا شیما. بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان و مهارت‌های اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :133-146

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1616-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، Apourshahbaz@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (2536 مشاهده)
مقدمه: نقص در روابط بین فردی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال اوتیسم از مهم­ترین مشکلات در این افراد است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان و مهارت­‌های اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم انجام شد.
روش­: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش­‌شناسی در زمره پژوهش­‌های توسعه­‌ای و از نوع روانسنجی بود. جامعه شامل تمام بیماران مبتلا به اوتیسم شهر تهران در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود، که تعداد ۲۲۲ کودک و نوجوان مبتلا به اختلال اوتیسم به صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع­‌آوری داده‌­ها از پرسشنامه تنظیم هیجان و مهارت­‌های اجتماعی (۲۰۱۵)، ارتباط اجتماعی (۲۰۰۳) و مهارت اجتماعی (۱۹۸۳) استفاده شد. جهت تحلیل داده­‌ها از میانگین، انحراف معیار، تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی، روایی همگرا، پایایی و نرم‌افزارهای
SPSS نسخه ۲۴ و Amos نسخه ۱۹ استفاده شد.
یافته‌­ها: نتیجه تحلیل عاملی نشان دهنده تائید تک عاملی بودن پرسشنامه که در مجموع ۰/۵۴ آن را تبیین می­‌کرد. پایایی به روش میزان آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۰/۹۷، اعتبار همگرای فرم والدین این مقیاس با مهارت اجتماعی ۰/۶۳ و ارتباط اجتماعی ۰/۴۹ بدست آمد، که نشان­‌دهنده روایی ملاک و همزمان این پرسشنامه بود.
نتیجه‌­گیری: نتایج این مطالعه نشان‌­دهنده کفایت ویژگی­‌های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان و مهارت­‌های ارتباطی از نظر تشخیص ویژگی­‌های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم بود. پژوهش­‌های آینده­ می­‌توانند از این ابزار برای اهداف تشخیصی و درمانی در بیماران مبتلا به اوتیسم استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 445 kb]   (240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/14 | پذیرش: 1402/6/13 | انتشار: 1402/6/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb